UPAYA MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENULIS PANTUN MELALUI METODE PEMBERIAN TUGAS PADA SISWA SD

  • Joko Kismono Sekolah Dasar Negeri 9 Teluk Pandan, Pesawaran, Lampung

Abstract

Lately research on improving skills has become the focus of experts, one of the skills that must be supported by the ability to write poetry. This research supports to see the improvement of poetry writing skills through the method of giving assignments to elementary students. This type of research is classroom action research. The sample of this research is 6th grade students. The technique of collecting data uses observation sheets, interviews, tests and non-tests. Data analysis uses data reduction, data presentation and conclusions, then quantitative Likert scale analysis. The results obtained from this study about increasing students in poetry writing skills using the help method in accordance with the cycle that is applied then students increase a significant increase

References

Basuni, L. (2018). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Menulis Pantun Melalui Model Pembelajaran Exampleexample Non Siswa Kelas X SMA. Jurnal Ilmu Budaya, 2(1), 17–24.

Diyah, A., Agus, E., & Suwito, W. (2014). Peningkatan Keterampilan Menulis Puisi Melalui Strategi Pikir Plus Dengan Menggunakan Media Gambar Peristiwa. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(1), 1–9.

Halimah, A. (2014). Metode Cooperative Integrated Reading And Composition (CIRC) dalam Pembelajaran Membaca dan Menulis Di SD/Mi. AULADUNA, 1(1), 27–35.

Haryanti, E. (2019). Karakteristik Kosa Kata Pantun Kelas V Sekolah Dasar dan Implementasi Model Pembelajaran Goncang Kaleng. Jurnal Tambora, 3(1), 13–20. https://doi.org/10.1002/9781118913994.ch19

Imaduddin, M. C., & Utomo, U. H. N. (2012). Efektifitas Metode Mind Mapping Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Fisika Pada Siswa Kelas VIII. Humanitas, 9(1), 62–75. https://doi.org/10.26555/humanitas.v9i1.350

Kusumadayanti, V., & Sukidi, M. (2018). Pengaruh Penggunaan Teknik Blackout Poem Terhadap Keterampilan Menulis Puisi Siswa Kelas IV SDn Banjaran Driyorejo. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(10), 1896–1905.

Lestari, S. M. (2019). Peningkatan Prestasi Belajar Bahasa Indonesia Melalui Teknik Semiterpimpin Pada Siswa Kelas III B SDN 02 Mojorejo Kota Madiun Tahun Pelajaran 2018/2019. Jurnal Ilmiah Pengembangan Pendidikan, 4(1), 50–56. Retrieved from https://ejurnalkotamadiun.org/index.php/JIPP/article/view/262/231

Makhrus, M., Harjono, A., Syukur, A., Bahri, S., & Muntari. (2018). Analisis Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (Rpp) Terhadap Kesiapan Guru Sebagai “Role Model” Keterampilan Abad 21 Pada Pembelajaran Ipa Smp. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 5(1), 66–72. https://doi.org/10.29303/jppipa.v5i1.171

Muthalib, A. (2019). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Metode Eksperimen pada Pembelajaran IPA dan Metode Pemberian Tugas pada Pembelajaran Bahasa Indonesia, 2(1), 138–141.

Nurhayani, I. (2010). Pengaruh Penggunaan Metode Bercerita Terhadap Kemampuan Menyimak Siswa pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan Universitas Garut, 4(1), 54–59.

Permanasari, D. (2019). Kemampuan Menulis Teks Drama pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 25 Bandar. Ksatra: Jurnal Kajian Bahasa Dan Sastra, 1(1), 57–62.

Putri, R. D., & R, S. (2019). Pengaruh Penggunaan Teknik Think Talk Write (TTW) Terhadap Keterampilan Menulis Teks Fabel Siswa Kelas VII SMP Negeri 31 Padang. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(September), 374–382.

Sari Siregar, E. (2018). Penerapan Strategi Pembelajaran Think Talk Write (TTW) dalam Meningkatan Keterampilan Menulis Teks Eksposisi Analitis pada Peserta Didik. Journal of Education Action Research, 2(3), 285. https://doi.org/10.23887/jear.v2i3.16266

Thalib, A. (2018). Pendekatan Keterampilan Proses dalam Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia. PiJIES: Pedagogik Journal of Islamic Elementary School, 1(1), 23–36.

Published
2019-11-10
How to Cite
Kismono, J. (2019). UPAYA MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENULIS PANTUN MELALUI METODE PEMBERIAN TUGAS PADA SISWA SD. Ksatra: Jurnal Kajian Bahasa Dan Sastra, 1(2), 1-6. https://doi.org/10.1983/ksatra.v1i2.363