Pengaruh Persepsi Kampus Program Mengajar, Lingkungan Keluarga, dan Kondisi Ekonomi Keluarga terhadap Minat Menjadi Guru

Authors

  • Fredi Irawan Universitas Lampung
  • Pujiati Pujiati Universitas Lampung
  • Suroto Suroto Universitas Lampung
  • Nurdin Marsaid Universitas Lampung

DOI:

https://doi.org/10.52217/lentera.v15i2.745

Keywords:

family economic conditions, family environment, interest in becoming a teacher, perception of campus program teaching

Abstract

The Faculty of Teacher Training and Education, University of Lampung is one of the faculties that produces student output as teachers. Students must have an interest in becoming a teacher when they have graduated from the Faculty of Teacher Training and Education, University of Lampung. Therefore, this study aims to determine the effect of Perceptions of the Teaching Campus Program (KM), Family Environment, and Family Economic Conditions on interest in becoming a teacher in FKIP students at the University of Lampung. This research was conducted using a survey method with a quantitative approach. The total population in this study was 112 students. The sampling technique used is simple random sampling, which is 88 samples. The data were tested using partial analysis (t test) and simultaneously (f test). The results of the research hypothesis indicate that there is a partial and simultaneous influence on the perception of campus teaching programs, family environment and family economic conditions on interest in becoming a teacher in FKIP students at the University of Lampung. The results of this study are expected to be a reference in learning, especially to increase interest in becoming a teacher for FKIP students at the University of Lampung.

References

Abdullah, A. (2019). Urgensi Pendidikan Agama dalam Keluarga dan Implikasinya terhadap Pembentukan Kepribadian Anak. Transformasi: Jurnal Kepemimpinan & Pendidikan Islam, 2(1), 1-16.

Ardyani, A. (2014). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Mahasiswa Menjadi Guru Akuntansi Pada Mahasiswa Prodi Pendidikan Akuntansi Angkatan 2010 Universitas Negeri Semarang. Economic Education Analysis Journal, 3(2).

Dalyono, M, 2007. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Gerungan, A W. (2010).Psikologi Sosial. Bandung:PT Refika Aditama.

Hurlock, Elizabeth B, (2010). Perkembangan Anak Jilid 2. Edisi 6. Jakarta:Erlangga.

Indrianti, E. D., & Listiadi, A. (2021). Pengaruh Lingkungan Keluarga, Prestasi Belajar, dan Kesejahteraan Guru Terhadap Minat Menjadi Guru Akuntansi. Jurnal Pendidikan Akuntansi (JPAK), 9(1), 13-24.

Karyantini, D. A., & Rochmawati, R. (2021). Pengaruh Hasil Belajar Micro Teaching dan Lingkungan Keluarga Terhadap Minat Menjadi Guru Akuntansi Melalui Efikasi Diri Sebagai Variabel Moderasi. Jurnal Pendidikan Akuntansi (JPAK), 9(2), 52-61.

Kurniawan, W., A, Puspitaningtyas., Z., (2016). Metode Penelitian Kuantitatif .Yogyakarta: Pandiva Buku; ISBN: 978-602-73748-2-9.

Nasution, (2004). Sosiologi pendidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Nasrullah, M., Ilmawati, I., Saleh, S., Niswaty, R., & Salam, R. (2018). Minat Menjadi Guru Pada Mahasiswa Program Studi Pendidikan Administrasi Perkantoran Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Makassar. Jurnal Ad'ministrare, 5(1), 1-6.

Sari, D. R. C. (2018). Pengaruh Pengalaman PPP, Lingkungan Keluarga Dan Teman Sebaya Terhadap Minat Menjadi Guru Pada Mahasiswa Pendidikan Ekonomi 2014 Fe Unesa. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE), 6(3).

Slameto, (2003). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT. Rineka Cipta

Slameto. 2010. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Slameto, (2015). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT. Rineka Cipta

Syofyan, R., Hidayati, N. S., & Sofya, R. (2020). Pengaruh Program Pengalaman Lapangan Kependidikan (PLK) dan Efikasi Diri terhadap Minat Menjadi Guru. Jurnal Inovasi Pendidikan Ekonomi (JIPE), 10(2), 151-162.

Valentin, C., Budiwibowo, S., & Sulistyowati, N. W. (2019). Determinan Minat Mahasiswa Menjadi Guru. Jurnal Muara Pendidikan, 4(2), 366-378.

Wahid, F. S., Setiyoko, D. T., Riono, S. B., & Saputra, A. A. (2020). Pengaruh Lingkungan Keluarga Dan Lingkungan Sekolah Terhadap Prestasi Belajar

Yuniarti, R., & Setyorini, D. (2017). The Effect Of Teacher Profession perception and Family environment Toward Accounting Teacher Interest. Kajian Pendidikan Akuntansi Indonesia, 6(5).

Yuliyanto, R., Pujiati, P., Suroto, S., & Maydiantoro, A. (2022). Analisis Kebutuhan Pengembangan E-modul Pembelajaran Berbasis Flipbook Maker Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siklus Akuntansi Perusahaan Jasa. Economic Education and Entrepreneurship Journal, 5(1), 74-84.

Published

2022-10-14

How to Cite

Irawan, F. ., Pujiati, P., Suroto, S., & Marsaid, N. . (2022). Pengaruh Persepsi Kampus Program Mengajar, Lingkungan Keluarga, dan Kondisi Ekonomi Keluarga terhadap Minat Menjadi Guru. Lentera: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 15(2), 427–436. https://doi.org/10.52217/lentera.v15i2.745

Issue

Section

Articles