Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar Pendidikan Jasmani dan Kesehatan melalui Metode Course Reivew Horay pada Siswa kelas VI SD Negeri 2 Natar Lampung Selatan Tahun Pelajaran 2019/2020

Authors

  • Subroto Subroto SD Negeri 2 Natar

DOI:

https://doi.org/10.52217/pedagogia.v4i1.778

Keywords:

activity, learning outcomes, Course Review Horay (CRH)

Abstract

The purpose of this study is to increase activities and learning outcomes of Physical Education through the course review method for Class VI students of SD Negeri 2 Natar, Natar District, South Lampung, for the 2019/2020 academic year. CAR research method in 3 learning cycles, each consisting of planning, action, observation, reflection. This research was conducted at SD Negeri 2 Natar, South Lampung, in the odd semester of the 2019/2020 academic year. The research data was taken from observing the activities and learning outcomes of students and colleagues. Cycle I learning outcomes 61%, learning activities 62%, cycle II learning outcomes increased to 73% and Activities 81%, cycle III learning outcomes increased to 82%, learning activities 85%. Conclusion The use of the Course Review Horay (CRH) model can improve activities and learning outcomes of Physical Education in Class VI students of SD Negeri 2 Natar South Lampung 2019/2020.

References

Ani. (2004). Teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Aqib, Zainal. (2006). Penelitian Tindakan Kelas untuk Guru. Bandung: Yrama Widya.

Arikunto, Suharsimi. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta.

Darsono, M., et al. (2000). Belajar dan Pembelajaran. Semarang: IKIP Semarang Press.

Depdiknas. (2000). Panduan Pelatihan untuk Pengembangan Sekolah. Jakarta: Direktorat Pendidikan Dasar dan Menengah.

Depdiknas. (2006). Badan Standar Nasional Pendidikan. Jakarta. Direktorat

Dimyati & Mujiono. (2006). Belajar dan Pembelajaran. Rineka Cipta . Jakarta

Djamarah, Sayful Bahri. (2000). Guru dan Anak didik dalam Interaksi Edukatif. Jakarta: Rineka Cipta.

Hamalik, Oemar. (2004). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Inggridwati, Kurnia, dkk. (2007). Interaksi Belajar. Jakarta: Remaja Rosdakarya.

Nurhadi, dkk. (2003). Pembelajaran Kontekstual dan Peranannya dalam KBK. Jakarta: Depdiknas Dirjend Dikdasmen.

Pendidikan Dasar dan Menengah.

Pintrich, P. R., & Schunk, D. H. (2002). Motivation in Education. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.

Purwanto, Ngalim. (1997). Psikologi Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Sardiman, A.M. (2003). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Siddiq, M. Djauhar; dkk. (2008). Pengembangan Bahan Pembelajaran SD. Jakarta: Bumi Aksara.

Slameto. (2003). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Suparman, Atwi. (2005). Desain Istruksional. Jakarta: UPPUTI.

Winkel, W.S. (2004). Psikologi Pengajaran. Jakarta: Gramedia.

Published

2022-07-15

How to Cite

Subroto, S. (2022). Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar Pendidikan Jasmani dan Kesehatan melalui Metode Course Reivew Horay pada Siswa kelas VI SD Negeri 2 Natar Lampung Selatan Tahun Pelajaran 2019/2020. Pedagogia: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar Indonesia, 4(1), 39–54. https://doi.org/10.52217/pedagogia.v4i1.778

Issue

Section

Articles