Konseling Kelompok Rasional Emosi Perilaku dalam Meningkatkan Penyesuian Diri Peserta Didik Pasca Pandemi Covid-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52217/lentera.v15i2.1022

Keywords:

Group Counseling, REP, Self Adujstment.

Abstract

This research was motivated by the low level of self-adjustment of students after the Covid-19 pandemic which was characterized by a lack of concern for friends, feeling inferior to friends, lack of socializing with friends and unable to work together. The purpose of this study was to find out the effectiveness of REP group counseling services to improve students' self-adjustment after the Covid-19 pandemic. The method used in this research is an experimental method with a quasi-experimental form with the type of one group pre-test-post-test design. The research population consisted of 30 students with a sample of 8 students. The sampling technique used is purposive sampling. Data collection uses a self-adjustment scale. Data analysis used paired sample T test. Statistical test results were obtained at a value (sig) ≤0.000 <0.05 and Z count -30,453 > Z table 1.860. This is indicated by the acquisition of an average pre-test score of 73.87 and a post-test score of 124.38. This value indicates an increase in the average score before and after being given group counseling services with the REP approach with an average difference of 50.51 so that the hypothesis is accepted and it can be concluded that group counseling services are effective on students' self-adjustment to the REP approach

References

Ali, M. & Asrori, M.(2006). Psikologi Remaja, Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: Bumi Aksara.

Bradley T. Eford. (2015). 40 Teknik yang Harus Diketahui Setiap Konselor. Cetakan 2. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Dharma, I. D. A. E. P., Karpika, I. P., Sapta, I. K., Suhardhita, K., & Aman, V. (2020). Pendekatan konseling rational emotive behavioral therapy (REBT) dengan teknik dispute kognitif untuk meningkatkan rasa percaya diri peserta didik kelas VII. F SMP Negeri 12 Denpasar. Indonesian Journal of Educational Development, 1(3), 429–436. https://doi.org/10.5281/zenodo.4285218

Di, M., Negeri, U., & Tahun, Y. (2016). Penyesuaian Diri Dan Sosial Mahapeserta Didik Kerjasama Asal Adjustment And Social Of Cooperation Students From Mentawai At. 308–319.

Febriyani, T., Latief, S., & Utaminingsih, D. (2014). Peningkatan penyesuaian diri peserta didik melalui bimbingan kelompok. ALIBKIN: Jurnal Bimbingan Konseling, 3(1), 1–14.

Fitri, N. L. (2017). Pengaruh Penyesuaian Diri dan Penyesuaian Sosial Terhadap Prestasi Akademik Peserta didik. Jurnal Riset Bimbingan Dan Konseling Universitas Negeri Yogyakarta, 3(8), 454–464. http://journals.students.uny.ac.id/ojd/index.php/fopbk/article/download/8445/8004

Fitriani, N., Wahyuni, E., & Marjo, H. K. (2016). Penerapan Teknik Dispute Cognitive Dalam Rebt Untuk Meningkatkan Resiliensi Pada Mahapeserta Didik (Single Subject Research terhadap mahapeserta didik Program Studi Psikologi Angkatan 2014 Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Jakarta). Insight: Jurnal Bimbingan Konseling, 5(1), 73. https://doi.org/10.21009/insight.051.11

Grantina Komalasari, Eka Wahyuni, dan Karsih, Teori dan Teknik Konseling, Cet.2 (Jakarta Barat: PT Indeks, 2011), hlm 217-219.

Ghufron, M. N., & Risnawita, R. (2017). Teori-teori Psikologi. Yogjakarta: Ar-ruzz Media

Hurlock, E (2000). Psikologi Perkembangan. Terjemahan (edisi kelima). Jakarta:

Jeklin, A. (2016). Pengaruh Konseling Kelompok Terhadap Penyesuaian Diri Peserta Didik Di Sma Negeri 3 Mataram. Pengaruh Konseling Kelompok Terhadap Penyesuaian Diri Peserta Didik Di Sma Negeri 3 Mataram, wayantamba(July), 1–23. http://jurnal.intancendekia.org/index.php/JPIn/article/view/181/148

Latipun, 2001. Psikologi Konseling, Malang: UMM Press

Nurmalia, T., Choirunnisa, D., Hanim, W., & Marjo, H. K. (2020). Self Efficacy Dengan Menggunakan Pendekatan Rational Emotive Behavior Therapy (Rebt) Dalam Konseling Kelompok Pada Peserta Didik Sma. Visipena, 11(2), 404–415. https://doi.org/10.46244/visipena.v11i2.1298

Palmer, Stephen (Ed.). 2010. Konseling dan Psikotherapy. Terjemahan Haris H. Setiadjid. 2011. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Prayitno & Amti, E. (2013). Dasar-Dasar Bimbingan dan Konseling. Cetakan 3. Jakarta: Rineka Cipta

Sugiyono. (2012). Penelitian Pendidikan. Cetakan 3. Bandung: Alfabeta

Supratiknya, A. (2011). Merancang program dan modul psikologi edukasi. In Yogyakarta: Universitas Sanata Dharma. https://repository.usd.ac.id/12880/1/2011

Purwaningsih, S. (2019). Penyesuaian Diri Peserta didik Melalui Layanan Konseling Kelompok dengan Pendekatan Rational Emotive Behavior Therapy di Sekolah Realita sosial yang terjadi saat ini seperti maraknya kriminalitas dengan kekerasan , pergaulan bebas , penyalahgunaan narkotika , oba. 1(1), 1–18.

Saleh, M. (2020). Merdeka Belajar di Tengah Pandemi Covid-19. Prosiding Seminar Nasional Hardiknas, 1, 51–56.

Sajidatul Musanna. 2018. Efektivitas Konseling Islam Dengan Teknik Rational Emotive Behavior Therapy (Rebt) Untuk Meningkatkan Penyesuaian Diri Pada Anak Binaan Di Lembaga Pembinaan Khusus Anak (Lpka) Kelas I Blitar. IAIN Tulungagung. Skripsi. http://repo.uinsatu.ac.id/id/eprint/8032

Wahyuni, K. W. K., Saam, Z. S. Z., & Yakub, E. Y. E. (2016). Pengaruh Layanan Bimbingan Kelompok terhadap Tingkat Penyesuaian Diri Peserta didik Kelas X Smk Kehutanan Negeri Pekanbaru Tahun Ajaran 2014/2015. Jurnal Online Mahapeserta didik Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Riau, 3(1), 1–9.

Published

2022-10-14

How to Cite

Pratiwi, R. P. ., Prayogi, F. ., & Suri, D. . (2022). Konseling Kelompok Rasional Emosi Perilaku dalam Meningkatkan Penyesuian Diri Peserta Didik Pasca Pandemi Covid-19. Lentera: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 15(2), 561–272. https://doi.org/10.52217/lentera.v15i2.1022

Issue

Section

Articles