Pentingnya Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Hasil Belajar di Sekolah Dasar

Authors

  • Yulita Dwi Lestari STKIP PGRI BANDAR LAMPUNG

DOI:

https://doi.org/10.52217/lentera.v16i1.1081

Keywords:

Learning Media, Improving Learning Outcomes, Science, Elementary school

Abstract

This study aims to re-analyze the use of learning media to improve science learning outcomes in elementary schools. Meta analysis is used in this research method. In this research begins by looking for a variety of relevant topics in order to facilitate the author in collecting data. The data was obtained by searching online journals through Google Scholar with the keywords SD Learning Media, improving learning outcomes, elementary school science. From the search conducted, 14 articles were obtained, but only the 6 articles that were relevant to use. The data obtained was reprocessed using the quantitative method. Based on the results of the analysis of the use of media in learning, it greatly influences the learning outcomes of students with the lowest result being 43% and the highest being 91%. The use of media in learning greatly influences the learning outcomes of students in learning science. In addition, students also have different experiences in the learning process using media. This can also improve students' ability to understand subject matter easily through the use of media in the learning process.

References

Al Fasyi, Chusnul. (2015). Pengaruh Penggunaan Media Video Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV SD Negeri Ngoto Bantul Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Edisi 16 Tahun ke IV September 2015.

Alfianti, Vinny. (2015). Pengaruh Penggunaan Media Audio-Visual Terhadap Terhadap Hasil Belajar IPA Kelas V SD. JPPK: Journal of Equatorial Education and Learning, Vol 5, No 3 (2016).

Fanny, dkk. (2015). Pengaruh Pemanfaatan Media Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V SDN Pelem 2 Kecamatan Pare Kabupaten Kediri Tahun Pelajaran 2014/2015. Jurnal Artikel Ilmiah Mahasiswa.

Hamdani. (2011). Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Pustaka Setia.

Hidayati, Nurul. (2012). Penggunaan Media Visual (Gambar) untuk Meningjatkan Prestasi Belajar IPA Siswa Kelas IV MI Manbaut Tholibin Kerjen Srengat Blitar. FKIP Universitas Lampung. Bandar Lampung.

Kurniasari, Adesi S. "Pengaruh Penggunaan Media Gambar Tempel terhadap Hasil Belajar Siswa Tema 5 dalam Muatan Pelajaran IPA Kelas V Sdn Kutorejo 1 Kertosono." Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Vol. 5, No. 3, 2017.

Miftah. (2013). Fungsi dan Peran Media Pembelajaran Sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Belajar Siswa. Jurnal Kwangsan, Vol 1, No 2 (2013).

Nashar. (2004). Peranan Motivasi dan Kemampuan Awal dalam Kegiatan Pembelajaran. Jakarta: Delia Press

Panjaitan, Seriani. (2017). Meningkatkan Hasil Belajar IPA Melalui Media Gambar pada Siswa Kelas IIA SDN 78 Pekanbaru. Jurnal Primary Program Studi PGSD Universitas Riau, Vol 6, No 1 (2017.

Purwanti, Lilis. (2009). Peningkatan Aktivitas Pembelajaran IPA dengan Benda Konkret pada Siswa Kelas II SDN 01 Kaling Tasikmadu Karanganyar. (Skripsi) dipublikasikan. Universitas Sebelas Maret Surakarta.

Rahayu, S. (2006). Pengembanhan Multimedia Pembelajaran Pengetahuan Alam Berbasis Komputer untuk Kelas IV SD. Google Scholar.

Rohani, Ahmad. (2014). Media Instruksional Edukatif. Jakarta : Rineka Cipta.

Spiani, Lino. (2015). Penggunaan Media Gambar untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran IPA Kelas V. (Skripsi), dipublikasikan. FKIP Universitas Tanjungpura Pontianak.

Sari, Ninuk Wahyunita dan Ahmad, Samawi. (2014). Pengaruh Penggunaan Media Animasi Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Slow Learner. Jurnal P3LB, Vol. 1., No. 2 (2014).

Wijayanto, Erwin. (2017). Pengaruh Penggunaan Media Game Edukasi Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV SDN Kajartengguli Prambon Sidoarjo. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, vol. 5, no. 3, 2017.

Published

2023-04-14

How to Cite

Lestari, Y. D. . (2023). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Hasil Belajar di Sekolah Dasar. Lentera: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 16(1), 73–80. https://doi.org/10.52217/lentera.v16i1.1081

Issue

Section

Articles