Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning dengan Pemanfaatan Laboratorium sebagai Sumber Belajar untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kimia Peserta Didik Kelas XII IPA 2 SMA Kristen 1 Metro
DOI:
https://doi.org/10.52217/lentera.v16i1.1101Keywords:
PBL learning, kimia, laboratoriumAbstract
The aim research to implementation learning and result of kimia by method Problem Based Learning of students XII IPA 2 SMA Kristen 1 Metro. The method that research tes-non tes, observation, document, and interview. Research result of Kimia learn problem based learning. Pracycle, cycle I,cycle II,and cycle III to increase. Result pracycle flat 55,29%, cycle I 70%, cycle II 79,70%, and cycle III 78,64%. The finished learning pracycle 2,94, cycle I to 38,23%, cycle II 64,70%, and cycle III 100%.
References
Arikunto, S. (2012). Prosedur Penelitian. Jakarta: Rhineka Cipta.
Daryanto. (2012). Dasar-dasar Menejemen Pendidikan di Sekolah. Yogyakarta: Gava Media.
Daryanto. (2014). Media Pelajaran. Yogyakarta: Gaya Media.
Dimyati. (2012). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
Hamzah dan Mohammad. (2014). Belajar dengan Pendekatan PAIKEM. Jakarta: Bumi Aksara.
Komarudin, Ukim. (2015). Arief Rachman Guru : Berdasarkan catatan Ukim Komarudin. Jakarta: Essensi (Erlangga)
Pannen, Paulina. (2012). Teori Belajar Behavioristik. Jakarta: Universitas Terbuka.
Rohani, Ahmad. (2007). Media Instruksional Edukatif. Jakarta: Renika Cipta.
Rusman. (2010). Model-model Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Sagala, Syaiful. (2010). Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta
Sanjaya, Wina. (2012). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Nusa Media
Sardiman, A. (2007). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Yogyakarta: Raja Grafindo Persada.
Satori, Djam’an. (2013). Profesi Keguruan. Jakarta: Universitas Terbuka.
Soimin, Aris. (2014). Model-model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-ruzz Media.
Sudjana. (2016). Penilaian Hasil proses Belajar Mengajar. Bandung: Rosda Karya
Turnbull, Jacquie. (2014). Sembilan Karakter Guru Effektif. Jakarta: Erlangga (Essensi Group).
Wijayanto. (2009). Pengaruh Penerapan Model Problem Based Learning dan Cooperative Learning terhadap Prestasi Belajar Matematika Ditinjau dari Motivasi Belajar Siswa (Studi Eksperimen pada Siswa Kelas X SMAN Wonogiri TP.2008/2009. Tesis. Surakarta: UNS.
Winataputra, Udin S. (2012). Teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Universitas Terbuka.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Nugraheni Nugraheni
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.