Peningkatan Kualitas Pembelajaran Keterampilan Berbicara Bahasa Indonesia melalui Teknik Bercerita (Penelitian Tindakan Kelas Pada Siswa Kelas VII-3 SMPN 13 Bandar Lampung Tahun Pelajaran 2022/2023)

Authors

  • Meliyanti Meliyanti SMPN 13 Bandar Lampung

DOI:

https://doi.org/10.52217/lentera.v16i1.1103

Keywords:

language skills, speaking skills, storytelling techniques

Abstract

The ability to speak is one of the language skills that a person needs to have. That is someone who lives in the community and school environment and anywhere. Speaking is common to us, but the failure of learning speaking skills is still widely heard among schools. This study used a classroom action research method that lasted for three months, carrying out various activities. The results possessed in learning Indonesian speaking skills through storytelling techniques can increase, this can be seen from the results of the pre-test nlai average children 40.5 while in the results of the children's test 77.15, and cycle 1 children get an average score of 63.3 and cycle II an average of 73.58. The above improvement can be seen that learning Indonesian language skills through storytelling techniques at SMPN 13 Bandar Lampung can increase, this shows that storytelling techniques are feasible and can be used to be applied in schools because they provide good results, especially in speaking skills.

References

Andari, R. N. (2020). Peningkatan Kemampuan Berbicara dengan Model Quantum Learning Berbantuan Media Podcast (Penelitian Tindakan Kelas terhadap Siswa Kelas XI RPL A SMK Negeri 1 Cimahi Tahun Ajaran 2019/2020). Universitas Pendidikan Indonesia.

Arikunto, Suharsimi, dkk. (2008). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

Basuki, Imam Agus; Saksomo, Dwi; Ariani, Dewi. (2019). PBIN4330 – Berbicara. Tangerang Selatan: Universitas Terbuka.

Chaer, Abdul. (2012). Linguistik Umum: Edisi Revisi. Jakarta : Rineka Cipta.

Djamaluddin, Ahdar dan Wardana. (2019). Belajar Dan Pembelajaran: 4 Pilar Peningkatan Kompetensi Pedagogis. Parepare: Kaaffah Learning Center.

Moleong, Lexy J. (2012). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja. Rosdakarya.

Munif, Ahmad. (2009). “Penggunaan Metode Bercerita Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Sejarah Pada Kelas VIII A Di SMP Negeri 2 Godong Tahun Ajaran 2008/2009”. Fakultas Ilmu Sosial. Universitas Negeri Semarang.

Sabri, Alisuf. (1996). Psikologi Pendidikan berdasarkan Kurikulum Nasional, Jakarta: Pedoman Ilmu Jaya.

Slameto. (2003). Belajar dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Subiyantoro. (2007). Model bercerita untuk meningkatkan kecerdasan emosional anak. HUMANIORA, Volume 19 No. 3 Oktober 2007 Halaman 261 − 273.

Sukardi. (2009). Metodologi Penelitian Pendidikan, Jakarta: Bumi Aksara.

Surya, M. (2004). Psikologi Pembelajaran dan Pengajaran. Bandung: Pustaka Bani. Quraisy.

Syah, Muhibbin (2006). Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Tambunan. (2018). Pembelajaran Keterampilan Berbicara di Sekolah Dasar. Jurnal Curere, 2 (1), 1-11. Retrieved from http://dx.doi.org/10.36764/jc.v2i1.109.

Tarigan, Henry Guntur. (2008). Berbicara sebagai Suatu Keterampilan Bahasa,. Bandung, Angkasa.

Published

2023-04-14

How to Cite

Meliyanti, M. (2023). Peningkatan Kualitas Pembelajaran Keterampilan Berbicara Bahasa Indonesia melalui Teknik Bercerita (Penelitian Tindakan Kelas Pada Siswa Kelas VII-3 SMPN 13 Bandar Lampung Tahun Pelajaran 2022/2023). Lentera: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 16(1), 45–58. https://doi.org/10.52217/lentera.v16i1.1103

Issue

Section

Articles