Upaya Meningkatkan Kemampuan Menulis Teks Eksposisi dan Prestasi Belajar Bahasa Indonesia dengan Metode Inkuiri di Kelas X-1 Semester Ganjil SMA Kristen 1 Metro

Authors

  • Mardian Emilda SMA Kristen 1 Metro

DOI:

https://doi.org/10.52217/lentera.v16i1.1108

Keywords:

writing, exposition text, learning achievement, Inquiry Method

Abstract

This study aims to improve the ability to write exposition texts and Indonesian language learning achievement in class X IPA 1 using the inquiry method. The formulation of the problem is how far the ability to write exposition texts and the Indonesian language learning achievement of Science class X.1 of Christian High School 1 Metro improves. Research methods and data collection tools using test techniques and non-test techniques. Results and discussion on pre-cycle 24.29%, cycle I to 52.98%, or an increase of 28.69%. In cycle II it got 61.63% and cycle III increased to 81.18%, there was an increase of 19.48%. While the average Pre-cycle learning achievement reached 61.11, the first cycle increased to 76.29, an increase of 18.11%. Cycle II got an average of 83.33, in cycle III it became 90, or an increase of 6.67%. The pre-cycle learning completeness was 14.81%, the first cycle was 59.25%, the second cycle was 77.77% and the third cycle was 100%.

References

Alwasilah, A. Chaedar. (2009). Pokoknya Kualitatif Dasar-dasar Merancang dan. Melakukan Penelitian Kualitatif. Jakarta : Pustaka Jaya.

Arikunto, Suharsimi. (2012). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Bumi Aksara.

Depdiknas (2003). Undang-undang Sistem Pendidikan Nasional Nomor 20 tahun 2003. Jakarta: Depdiknas.

Hariyanto. (2011). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Gramedia

Keraf, Gorys. (2007). Argumentasi dan Narasi Komposisi Lanjutan III. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Maimunah, Siti Annijat. (2011). Bahasa Indonesia untuk Perguruan Tinggi. Malang: UIN-Maliki Press.

Nasucha, Yakub., Rohmadi, Muhammad, dan Wahyudi, Agus Budi. (2009). Bahasa Indonesia untuk Penulisan Karya Tulis Ilmiah. Yogyakarta: Media perkasa.

Nugroho, Hamdan. (2009). Pembelajaran Menulis Cerpen dengan Strategi 3M pada Siswa Kelas XI SMA Muhammadiyah 1 Yogyakarta. www.hamsmars.com (karangan diakses tanggal 18 Juli 2017.

Sanjaya, Wina. (2012). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan Bandung: Kencana.

Satori, Djam’an. (2013). Profesi Keguruan. Jakarta: Universitas Terbuka.

Semi, M.A. (2007). Dasar-dasar Keterampilan Menulis. Bandung: Angkasa.

Sitiatava, Rizema Putra. (2013). Desain Belajar Mengajar Kreatif Berbasis Sains. Yogyakarta: Diva Press.

Sofyan, Amri. (2010). Konstruksi Pengembangan Pembelajaran. Jakarta: Prestasi Pustakajaya.

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif.dan R&D. (Revisi). Bandung: Alfabeta

Trilastuti. (2009). Peningkatan Keterampilan Menulis Puisi dengan Menggunakan Teknik Imajinasi Visual Pada Siswa Kelas VII A MTS Al Asror Patemon Gunungpati Tahun Ajaran 2008/2009. Skripsi FBS Unnes.

Wena, Made. (2011). Strategi pembelajaran Inovatif Kontemporer. Jakarta : Bumi Aksara.

Zainurrahman. (2013). Menulis: Dari Teori Hingga Praktik (Penawar Racun. Plagiarisme). Bandung: Alfabeta.

Published

2023-04-14

How to Cite

Emilda, M. (2023). Upaya Meningkatkan Kemampuan Menulis Teks Eksposisi dan Prestasi Belajar Bahasa Indonesia dengan Metode Inkuiri di Kelas X-1 Semester Ganjil SMA Kristen 1 Metro. Lentera: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 16(1), 129–136. https://doi.org/10.52217/lentera.v16i1.1108

Issue

Section

Articles