Independent Learning Curriculum Innovation in Driving Schools in Basic Education
DOI:
https://doi.org/10.52217/lentera.v18i1.1807Keywords:
Independent Learning Curriculum, Driving School, Basic EducationAbstract
To welcome the new curriculum, national education, especially basic education, requires independent learning innovation through driving schools. The purpose of this research is to find out the trends and publications of the independent learning curriculum in driving schools in basic education. The method used is qualitative with a bibliometric analysis approach. Documents collected from the Publish or Perish (PoP) application using the Google Scholar database are then combined into one file in RIS format and entered into the VOSviewer application. The results of the research show that there are 200 articles from the analysis over the last three years (2020-2023). In 2022, the largest number was obtained, namely 120 documents. The institution that published the most documents was Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai with 23 documents and obtained 1082 citations. The publication with the most citations was written by Muhammad Rusli Baharuddin with the title "Adaptation of the Independent Campus Learning Curriculum (Focus: Study Program MBKM Model)" which has a total of 387 citations or the most cited.
References
Aisyah, S., Arisanti, K., & Yaqin, F. A. (2023). Adaptasi dan Inovasi Madrasah Ibtidaiyah Dalam Menyambut Kurikulum Merdeka Belajar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(1), 386–393.
Anwar, R. N. (2022). Pelatihan Implementasi Kurikulum Merdeka pada Guru di Lembaga Paud Se-Kecamatan Madiun. Communautaire: Journal of Community Service, 1(1), 21–29.
Anwar, V. N., & Herman, T. (2022). Analisis Bibliometrik Tren Publikasi Pendekatan Stem Berbasis Computational Thinking Dalam Pembelajaran Matematika. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 5(5), 1387–1396.
Asep, A., Mahmudi, M. A., Supit, D., Zulaeha, O., Hermanto, I. M., Rohmawati, T. L., Nurhayati, N., Mustaqimah, N., Meirisa, S., & Mohamad, W. M. (2024). Desain & Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar. Penerbit Mifandi Mandiri Digital, 1(01).
Astuti, A. N., Egar, N., & Abdullah, G. (2024). Analisis Kebijakan Program Sekolah Penggerak di SD Pangudi Utami Temanggung. Jurnal Inovasi Pembelajaran Di Sekolah, 5(1), 123–132.
Aufa, A. N. Z. S., Jannah, B. R., & Atiqa, Z. N. (2024). Implementasi Project Based Learning untuk Menumbuhkan Kemampuan Inovasi dan Keaktifan Siswa pada Kurikulum Merdeka. Indonesian Journal Of Education, 1(1), 12–16.
Bali, E. N. (2023). Lokakarya Kurikulum Merdeka Belajar Pada Sekolah Penggerak Di Sumba Timur NTT. Kelimutu Journal of Community Service, 3(1), 28–34.
Budiman, Y. K., Muazza, M., Rahman, K. A., & Mailina, W. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka pada Satuan Paud Sekolah Penggerak TK Khalifah Kota Jambi. Jurnal Tonggak Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Teori Dan Hasil Pendidikan Dasar, 2(1), 11–19.
Dewi, R. S. I., & Mudrikah, M. (2023). Analisis Implementasi Kurikulum Merdeka pada Sekolah Penggerak di SDN 1 Selorejo Kecamatan Dau Kabupaten Malang. Jurnal Simki Pedagogia, 6(2), 500–511.
Fadilah, L., & Laili, N. (2023). Pelatihan Modul Ajar Bidang STudi PAI Kurikulum Merdeka Terhadap Guru PAI SD/MI Se-Kota Metro Lampung. Jurnal Difusi Ipteks Legowo, 1(1), 63–78.
Fauzan, M. A., & Arifin, F. (2022). Desain Kurikulum dan Pembelajaran Abad 21. Prenada Media.
Febriyanto, T., Dityasari, A., & Kartika, I. (2022). Sains-Teknologi-Islam-Masyarakat (STIM) Sebagai Inovasi Pembelajaran IPA Terintegrasi-Interkoneksi. Konferensi Integrasi Interkoneksi Islam Dan Sains, 89.
Fitria, T. N. (2022). Pelatihan Penulisan Proposal Ta Dan Skripsi Dengan Menggunakan Metode Penelitian Kualitatif Untuk Mahasiswa D3 Dan S1. Dimastek (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Berbasis Teknologi), 2(2), 10–18.
Idhartono, A. R. (2022). Literasi digital pada Kurikulum Merdeka belajar bagi anak. Devosi: Jurnal Teknologi Pembelajaran, 6(1), 91–96.
Khofifah, B., & Syaifudin, M. (2023). Analisis kebijakan pemerintah mengenai sekolah penggerak. Jurnal Inovasi Penelitian, 3(8), 7405–7410.
Kurniasih, A. D. (2022). Aktualisasi Nilai-Nilai Kepemimpinan Astha Brata Untuk Mewujudukan Profil Pelajar Pancasila Melalui Sekolah Penggerak. Social, Humanities, and Educational Studies (SHEs): Conference Series, 5(1), 56–72.
Kurniati, P., Kelmaskouw, A. L., & ... (2022). Model Proses Inovasi Kurikulum Merdeka Implikasinya Bagi Siswa Dan Guru Abad 21. Jurnal ….
Kurniawan, B., Rahmawati, F. P., & Ghufron, A. (2024). Dinamika Penerapan Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar: Tinjauan Literatur Sistematis. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(3), 1672–1678.
Marmoah, S., Istiyati, S., Mahfud, H., Supianto, S., & Sukarno, S. (2022). Persepsi guru terhadap implementasi program sekolah penggerak di sekolah dasar. Dwija Cendekia: Jurnal Riset Pedagogik, 6(2), 361–371.
Masruroh, B. (2023). Kepemimpinan Pembelajaran Guru Penggerak dalam Program Merdeka Belajar di TK Garuda dan TK PKK Tunas Bangsa Kabupaten Ponorogo. IAIN Ponorogo.
Mulyasa, H. E. (2021). Menjadi guru penggerak merdeka belajar. books.google.com.
Munawar, M. (2022). Merdeka Belajar. Jurnal Pedagogy, 15(2), 137–149.
Musa, S., Nurhayati, S., Jabar, R., Sulaimawan, D., & Fauziddin, M. (2022). Upaya dan tantangan kepala sekolah PAUD dalam mengembangkan lembaga dan memotivasi guru untuk mengikuti program sekolah penggerak. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 4239–4254.
Ningrum, S. S. (2023). Analisis bibliometrik e-modul berbasis project based learning di sekolah dasar menggunakan vosviewer. Collase (Creative of Learning Students Elementary Education), 6(4), 654–663.
Nisak, K., Salsabila, S. N., Faisal, V. I. A., Hidayati, S. W., & Munawaroh, H. (2023). Problematika Penerapan Kurikulum Merdeka Di Tk Pertiwi Wonoroto Tahun 2022. Al-Fitrah (Jurnal Kajian Pendidikan Anak Usia Dini), 2(1), 56–62.
Novayanti, N., Warman, W., & Dwiyono, Y. (2023). Implementasi Program Sekolah Penggerak dalam Kebijakan Pendidikan Merdeka Belajar di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Manajemen Dan Pendidikan, 3, 151–160.
Nurhayani, M., & Hafiz, M. A. (2024). Implementasi Program Sekolah Penggerak dalam Kebijakan Pendidikan Merdeka Belajar (Studi di Sekolah Dasar Kecamatan Montong Gading Lombok Timur). Schemata: Jurnal Pascasarjana UIN Mataram, 13(1), 43–56.
Patilima, S. (2022). Sekolah Penggerak sebagai upaya peningkatan kualitas pendidikan. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar.
Pellegrini, B. (2013). 1/f noise in graphene. The European Physical Journal B, 86(9), 1–12.
Pillawaty, S. S., Firdaus, N., Ruswandi, U., & Syakuro, S. A. (2023). Problematika guru pendidikan agama Islam dalam mengimplementasikan kurikulum merdeka. Shibghoh: Prosiding Ilmu Kependidikan UNIDA Gontor, 1, 379–388.
Qori’ah, M. (2024). Implementasi Kurikulum Merdeka pada Lembaga Taman Kanak-kanak (TK) Negeri di Banyuwangi. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(4), 7.
Rahayu, R., Rosita, R., Rahayuningsih, Y. S., Hernawan, A. H., & Prihantini, P. (2022). Implementasi kurikulum merdeka belajar di sekolah penggerak. Jurnal Basicedu, 6(4), 6313–6319.
Rahimi, A., Darlis, A., Ammar, S. A., & Daulay, D. A. (2023). Sekolah Penggerak Sebagai Upaya Peningkatan Kualitas Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 5(1), 692–697.
Rani, P. R. P. N., Asbari, M., Ananta, V. D., & Alim, I. (2023). Kurikulum merdeka: transformasi pembelajaran yang relevan, sederhana, dan fleksibel. Journal of Information Systems and Management (JISMA), 2(6), 78–84.
Retnaningsih, L. E., & Khairiyah, U. (2022). Kurikulum merdeka pada pendidikan anak usia dini. SELING: Jurnal Program Studi PGRA, 8(2), 143–158.
Rohiyatun, B., Garnika, E., & Jaswandi, L. (2024). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar pada Lembaga Pendidikan Anak Usia Dini di KB PAUD Permata Bangsa. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 4(3), 1234–1242.
Romadhon, K., Rokhimawan, M. A., Irfan, I., Fajriyani, N. A., Wibowo, Y. R., & Ayuningtyas, D. R. (2023). Analisis Kesiapan Guru dalam Implementasi Kurikulum Merdeka (Studi Kasus di SD Negeri 1 Ulak Kedondong). Al-Madrasah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 7(3), 1049–1063.
Saputra, H. H., & Note, H. P. (2024). Evaluasi Program Sekolah Penggerak Angkatan 3 SD Negeri 6 Cakranegara. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(4), 2686–2697.
Sari, B. P., & Liunokas, O. (2024). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar di Sekolah Penggerak Sekota Kupang: Kajian Sekolah Menengah Atas. Journal of Education Research, 5(1), 984–993.
Sari, R. P., & Solihah, A. (2024). Evaluasi Efektivitas Kurikulum Merdeka Belajar Pada Mata Pelajaran PAI di SMKN 2 Depok. Santhet (Jurnal Sejarah Pendidikan Dan Humaniora), 8(1), 493–506.
Septiani, A. (2022). Implementasi kurikulum merdeka ditinjau dari pembelajaran matematika dan pelaksanaan P5 (studi di SMA Negeri 12 Kabupaten Tangerang). Aksioma: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 13(3), 421–435.
Sipahutar, S. W. (2024). Problematika Implementasi Kurikulum Merdeka: Studi Kasus Pada SMP Negeri 2 Sipoholon. Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Sosial, 3(1), 26–36.
Sodik, N., Oviyanti, F., & Afgani, M. W. (2021). Strategi meningkatkan kinerja guru pendidikan agama Islam melalui program guru penggerak. Al-Wijdãn Journal of Islamic Education Studies, 6(2), 136–149.
Solehudin, D., Priatna, T., & Zaqiyah, Q. Y. (2022). Konsep implementasi kurikulum prototype. Jurnal Basicedu, 6(4), 7486–7495.
Sumarsih, I., Marliyani, T., Hadiyansah, Y., Hernawan, A. H., & Prihantini, P. (2022). Analisis implementasi kurikulum merdeka di sekolah penggerak sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(5), 8248–8258.
Suryani, N., Muspawi, M., & Aprillitzavivayarti, A. (2023). Implementasi kurikulum merdeka belajar di sekolah penggerak. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 23(1), 773–779.
Syafiâ, F. F. (2022). Merdeka belajar: sekolah penggerak. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar.
Taib, B., Oktaviani, W., & Rahardjo, B. (2025). Implementasi Kurikulum Merdeka dalam Melestarikan Budaya Lokal Moloku Kie Raha pada Pendidikan Anak Usia Dini. G-Couns: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 9(2), 782–797.
Trisakti, S. (2022). Urgensi Dan Jenis-Jenis Publikasi Ilmiah. Tips Dan Trik Publikasi Jurnal Bereputasi, 53.
Tuasikal, A. R. S., Ridwan, M., & Rohman, M. F. (2023). Pelatihan implementasi kurikulum merdeka belajar untuk guru pendidikan jasmani, olahraga dan kesehatan. Laksana Olahraga, 1(02), 79–88.
Usanto, S. (2022). Implementasi kurikulum merdeka belajar dalam meningkatkan pemahaman siswa. Cakrawala Repositori IMWI, 5(2), 494–502.
Wiguna, I. K. W., & Tristaningrat, M. A. N. (2022). Langkah Mempercepat Perkembangan Kurikulum Merdeka Belajar. Edukasi: Jurnal Pendidikan Dasar, 3(1), 17–26.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Nurul Hidayah, Hasan Sastra Negara, Diah Rizki Nur Kalifah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.