Metode Presentasi untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Teknologi Sederhana pada Siswa Kelas B Taman Kanak-kanak Kartika II-31 Bandar Lampung
Keywords:
presentation, learning activitiesAbstract
The research objective is to increase the activity and learning achievement of Simple Technology by applying the Presentation Method to students of the Class BTK Kartika II-31 Bandar Lampung in 2019. The research method uses Classroom Action Research (Self Reflective Inquiry) which is carried out in three research cycles through the stages of planning, implementation. , observation and reflection. The implementation of 3 cycles and 3 meetings every cycle from January to April 2019. The results of the Cycle I study of learning outcomes averaged 63 with the category Enough, Complete 63%. In cycle II, the average learning result is 74 with Good category, Completed 83%. In Cycle III, the average learning outcome was 86 with the very good category, 96% complete. Learning activity in Cycle I was 63% active, Cycle II was 83% active and Cycle III was active 96%. Observer observations about teacher performance in learning average in good category. Thus, the application of the presentation method can increase the activity and achievement of simple technology learning in class B students at TK Kartika II-31 Bandar Lampung.
References
Arikunto, Suharsini dkk. (2007). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara
Askar, Arsyad. (2002). Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Raja grafindo persada
Dimyati dan Mudjiono. (2002). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.
Faradila, M. Thamrin, Halida. (2013). PENINGKATAN PENGENALAN SAINS SEDERHANA MELALUI METODE DEMONSTRASI ANAK USIA 5-6 TAHUN. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, Vol 2, No 8 (2013)
Hadiat, (1996). Pengembangan Pendidikan Teknologi Sederhana TK. Jakarta. Dikti Depdiknas.
Hamalik, Oemar. (2001). Proses Belajar Mengajar. Jakarta : PT. Bumi Aksara
Hitler, Ahmad. (2014). Penggunaan Media Presentase Microsoft Power Point Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Terpadu Pada Siswa Kelas VIII A SMP Negeri 2 Tanantovea. Vol 17, No 1 (2014).
Iskandar, Beny. (2019). Mengenal Teknologi Sederhana Di Taman Kanak-Kanak. Bandung: Pusat Pengembangan dan Pemberdayaan Pendidik dan Tenaga Kependidikan Taman Kanak-kanak dan Pendidikan Luar Biasa (P4TK TK & PLB).
Nasrukan. (2004). Strategi Belajar. Jakarta. Depdiknas.
Nugraha, Ali (2008). Pengembangan Pebelajaran Sains Pada Anak Usia Dini. Bandung: JILSI FOUNDATION.
Nuryani. (1988). Prinsip Belajar Teknologi sederhana, Jakarta. Dikti, Depdiknas.
Pranayoga, Beni Nur. (2013). Implementasi Metode Diskusi Dan Presentasi Dalam Upaya Meningkatkan Partisipasi Aktif Siswa Pada Mata Pelajaran Kopling Kelas XI SMK Muhammadiyah 4 Klaten Tengah. Skripsi. Yogyakarta: Fakultas Teknik-Universitas Negeri Yogyakarta
Purwanto, Ngalim. (2002). Administrasi Dan Supervisi Pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Roestiyah, NK. (2015). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta
Sanjaya, Wina. (2015). Strategi Pembelajaran. Kencana. Jakarta
Sardiman. (2011). Interaksi dan Motifasi Belajar Mengajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Syah, Muhibbin. (1999). Strategi Belajar. Jakarta: Ditjen Dikti, Depdiknas.
Undang-Undang Nomor 14 Tahun 2005 Tentang Guru dan Dosen.