Meningkatkan Hasil Belajar IPA melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD pada Siswa Kelas V SDN 2 Panjang Utara Bandar Lampung
Keywords:
learning outcomes, cooperative learning method type STADAbstract
The purpose of this study is to describe the STAD type cooperative learning method can improve science learning outcomes for fifth grade students of SD Negeri 2 Panjang Utara Bandar Lampung. The research method applied is Classroom Action Research which is carried out with reference to: planning, implementation, observation, and reflection for 3 cycles. The research subjects for the fifth grade students of SDN 2 Panjang Utara Bandar Lampung for the 2019/2020 academic year were 29 people. Based on the results of the study, it was found that the science learning of Grade V students of SDN 2 Panjang Utara Bandar Lampung for the academic year 2019/2020 through Cooperative Learning of the Stad type increased.
References
Arikunto, Suharsimi; Suhardjono; dan Supardi. (2019). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.
BNSP. (2007). Standar Kompetensi Lulusan di Sekolah Dasar. Jakarta: BNSP. Depdiknas.
Fahrurrozi and Wicaksono, Andri. (2022). Pengembangan Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar (Buku Ajar). Bandar Lampung: ARJASA.
Hadiat, Kertiasa. (1984). Metodologi IPA. Jakarta: Depdikbud.
Isjoni. (2013). Cooperative Learning (Efektifitas Pembelajaran Kelompok). Bandung: Alfabeta.
Pradana, Afrizal Rizky & Santosa, Agus Budi. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Strategi Peer Lesson Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Dasar Kelistrikan Kelas X TAV di SMKN 2 Surabaya. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, Volume 06 Nomor 03 Tahun 2017, 363-369
Sagala. (2005). Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung:Alfabeta
Santyasa, I Wayan. (2007). Landasan Konseptual Media Pembelajaran. Prosiding. Workshop Media Pembelajaran. Bali: Universitas Pendidikan Ganesha.
Slameto. (2003). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Slavin, Robert E. (2005). Cooperative Learning: theory, research and practice (N.Yusron. Terjemahan). London: Allymand Bacon. Buku asli diterbitkan tahun 2005.
Sugiyanto. (2010). Model-model Pembelajaran Inovatif. Surakarta: Yuma Pustaka.
Trianto. (2010). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif Progresif. Jakarta: Kencana
Wardani, I.G.K & Wihardit. (2003). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Universitas Terbuka.
Winkel, W. S. (2004). Psikologi Pendidikan dan Evaluasi Belajar. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.