Penerapan Metode Blended Learning sebagai Upaya Meningkatkan Budaya Literasi Numerasi dan Hasil Belajar Sejarah Kelas XII IPA 1 Semester Ganjil SMA Negeri 6 Metro

Authors

  • Joko Purwanto SMA Negeri 6 Metro

Keywords:

blended learning, literation numeration

Abstract

The study aims to dscribe the  method blended learning to litaration numeration and value students XIIIPA 1 SMAN 6 Metro. Based on the analysis that has been reduction, display, and verification of data. Data colletion tes and non tes. Results and discussion lieration numeration and the value history XII IPA 1 SMAN 6 Metro: Prosessing ability pracyclus 72,6%, siclus I to 92%, cyclus II  to 111,6%, and siclus III  to 114,4% significant. Learning achievement pracyclus  not yet, cyclus I  47,22%, cyclus II 88,88%, and cyclus III 100%. The completness the method blended learning to increase literation numeration and value history learning.

References

Arikunto, S. (2012). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktis. Edisi Revisi VI. Jakarta: Rineka Cipta.

Atmazaki, dkk. (2017). Panduan Gerakan Literasi Nasional. Jakarta Timur. Kemendikbud.

Bhattacharya, Joydeep Shankar. (2012). The Need For Literacy. Artikel (daring). https://ezinearticles.com/?The-Need-For-Literacy&id=6945882, diakses pada Februari 2020.

Depdikbud, 2015. Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 13/2015. Jakarta: Depdikbud.

Dimyati dan Mudjiono.2013. Belajar dan Pembelajaran.Jakarta: Rineka Cipta

Driscoll, M. 2002. Blended Leanring: Let’s Get beyond the Hype. IBM Global Service

Idawati; Salamah; Wicaksono, Andri; Khaerunnisa. (2020). Development of Blended Learning Based MOODLE in Fiction Appreciation at Indonesian Language and Literature Education Study Program. The 5th Progressive and Fun Education International Conference (PFEIC 2020). Atlantis Press, 2020/10/15, pp. 65-70, ISSN 2352-5398, DOI: https://doi.org/10.2991/assehr.k.201015.011

Kurniawan, Hendra, 2018. Literasi dalam Pemebelajaran Sejarah. Yogyakarta: Gaya Media.

Prawiro, M. (2019). Arti Literasi: Pengertian, Tujuan, Manfaat, dan Jenis-Jenis Literasi. Artikel (daring). https://www.maxmanroe.com/vid/umum/arti-literasi-adalah.html, diakses pada Februari 2020.

Sutrisno,dkk. 2016. Panduan Gerakan Literasi Sekolah di SMA. Jakarta: Kemdikbud

Wandasari, Yulisa. (2017). Implementasi Gerakan Literasi Sekolah (Gls) Sebagai Pembentuk Pendidikan Berkarakter. JMKSP: Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan, Volume 1, No. 1, Juli-Desember 2017.

Wicaksono, Andri. (2015). Teori Pembelajaran Bahasa (Suatu Catatan Singkat). Yogyakarta: Garudhawaca.

Wiedarti, Pangesti, dkk. (2016). Desain Induk Gerakan Literasi Sekolah. Jakarta: Dirjen Dikdasmen.

Winataputra, Udin S. (2012). Teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Universitas Terbuka.

Published

2022-04-14

How to Cite

Purwanto, J. . (2022). Penerapan Metode Blended Learning sebagai Upaya Meningkatkan Budaya Literasi Numerasi dan Hasil Belajar Sejarah Kelas XII IPA 1 Semester Ganjil SMA Negeri 6 Metro. Lentera: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 15(1), 187–194. Retrieved from https://jurnal.stkippgribl.ac.id/index.php/lentera/article/view/597

Issue

Section

Articles