Peningkatan Keterampilan Menulis Teks Cerita Moral (Fabel) dan Prestasi Belajar Bahasa Indonesia dengan Metode Inkuiri Peserta Didik Kelas VIII F SMPN 2 Bandar Mataram

Authors

  • Suhariyanto Suhariyanto SMPN 2 Bandar Mataram, Lampung Tengah

Keywords:

moral, fabel, learning achievement, inquiry method

Abstract

The study aims to dscribe the write moral value tex by method of inquiry students  VIII F SMPN 2 Bandar Mataram. Based on the analysis that has been reduction, display, and verification of data. Data colletion tes and non tes. Results and discussion write narrative of tex students VIII F SMPN 2 Bandar Mataram: 1) theme tex, 2) the story tex, 3) figures, 4) background drawing, 5) message story 6) sturctuce tex, 7) punctuation,8) background society.9) background wites, 10) value moral tex.  Prosessing ability write eksposition tex since prasiclus, siclus I, siclus II, and siclus III  to significant. Learning achievement prasiclus 5,93%, siclus I 7,51%, siclus II  8,48%, and siclus III 8,86%. The completness prasiclus 2 (6,89%), siclus I8  (62,06%, siclus II  26 (89,65%, siclus III 100%. 

References

Arikunto, Suharsimi (2012). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan. Bandung: Bumi Aksara

Danandjaya, James. (2002). Folklore Indonesia. Jakarta: Sinar Baru

Depdiknas. (2003). Undang-undang Sistem Pendidikan Nasional Nomor 20 Tahun 2003. Jakarta: Depdiknas.

Djamarah, Syaiful Bahri. (2012). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta

Fathurohman, M. dan Sulistyorini. (2012). Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: Teras.

Nurgiyantoro, Burhan. (2010). Teori Pengkajian Fiksi. Yogyakarta: Gajah Mada University Press.

Poerwadarminta,WJS. (2007). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Depdiknas.

Rahman, Taufiqur. (2018). Teks Dalam Kajian Struktur Kebahasaan. Jakarta: Kompas.

Sofyan, Amri. (2010). Konstruksi Pengembangan Pembelajaran. Jakarta: Prestasi Pustaka Jaya.

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sudarmadji. (2010). Analisa Bahan Makanan dan Pertanian. Yogyakarta: Liberty

Sudarwati dan Grace. (2005). Yunior Midle School. Jakarta: Erlangga.

Syah, Muhibin. (2011). Psikologi Belajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Sitiatava, Rizema Putra. (2013). Desain Belajar Mengajar Kreatif Berbasis Sains. Yogyakarta: Diva Press.

Sugihastuti. (2013). Kritik Sastra Feminis: Teori dan Aplikasinya. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Tarigan, Henry Guntur. (2013). Menulis Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.

Wicaksono, Andri. (2014). Menulis Kreatif Sastra: dan Beberapa Model Pembelajarannya. Yogyakarta: Garudhawaca.

Wicaksono, A., Supriyono, Akhyar, F. (2021). Development of electronic teaching materials based Flip Book Makers for language skills in elementary schools. SAMSES 2020, Journal of Physics: Conference Series, IOP Publishing 1987, https://doi.org/10.1088/1742-6596/1987/1/012008.

Published

2022-04-14

How to Cite

Suhariyanto, S. (2022). Peningkatan Keterampilan Menulis Teks Cerita Moral (Fabel) dan Prestasi Belajar Bahasa Indonesia dengan Metode Inkuiri Peserta Didik Kelas VIII F SMPN 2 Bandar Mataram. Lentera: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 15(1), 211–218. Retrieved from https://jurnal.stkippgribl.ac.id/index.php/lentera/article/view/653

Issue

Section

Articles