Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar Kelas VIII SMP Al-Azhar 3 Bandar Lampung Tahun Pelajaran 2021/2022

Authors

  • Duta Cendikia Amatullah STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Joko Sutrisno AB STKIP PGRI Bandar Lampung

DOI:

https://doi.org/10.52217/lentera.v15i1.775

Keywords:

interactive learning media, flat-sided building materials

Abstract

This research and development aims to (1) produce and develop products in the form of interactive learning media on flat-sided building materials for class VIII students of SMP Al-Azhar 3 Bandar Lampung (2) Knowing the quality of products in terms of validity as learning media and the effectiveness of using learning media products interactive material on flat-sided space construction for class VIII SMP Al-Azhar 3 Bandar Lampung. The procedure of this research is development research using the ADDIE development model with 5 stages carried out namely analysis, design, development, implementation, and evaluation. student response questionnaires and student evaluation tests. Interactive media validation is carried out by 6 expert lecturers who are competent in their fields. Then this interactive media was tested on class VIII students of SMP Al-Azhar 3 Bandar Lampung, and then the students responded through the response questionnaires given. The results of the validation of material experts on aspects of learning and content obtained a score of 69% with valid criteria. Media expert validation on aspects includes the display of specifications that get a value of 92% with very valid criteria. The validation of linguists on aspects of sentence structure determination and understanding of messages and information obtained a value of 100% with very valid criteria. After using the developed interactive media, students' learning mastery can be categorized as very good with the achievement of classical mastery of 95%, thus interactive media for class VIII is suitable for use as teaching materials.

References

Arrosyida Dan Suprapto. (2021). Media Pembelajaran Interaktif Jaringan Komputer Menggunakan Macromedia Flash 8 Di Smk Negeri 1 Saptosari. 1-8.

Arliza, dkk. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Android Materi Budaya Nasional Dan Interaksi Global Pendidikan Geografi. Jurnal Petik, 1(5), 77-84.

Arsyad, A. (2007). Media Pembelajaran. Jakarta: Pt Raja Grafindo Perasada.

Batubara, H. (2015). Peran Multimedia Interaktif Dalam Pembelajaran Tematik Di Sekolah Dasar. Jurnal Madrasah Ibtidaiyah. 1(1), 1-12.

Husein, dkk. (2015). Pengaruh Penggunaan Multimedia Interaktif Terhadap Penguasaan Konsep Dan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Pada Materi Suhu Dan Kalor. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi. 3(1), 221-225.

Husna, dkk. (2017). Peran Multimedia Interaktif Dalam Pembelajaran Tematik Di Sekolah Dasar. Jurnal Transformasi Pendidikan Abad 21. 7(1), 34- 41. Istiqlal, M. (2021). Pengembangan Multimedia Interaktif Dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 43-54.

Jamuri, dkk. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Stad Berbasis Multi Media Interaktif Terhadap Penguasaan Konsep Siswa Pada Materi Termodinamika. Jurnal Penelitian Pendidikan Ipa (Jppipa), 1(1), 123- 134.

Jennah, R. (2009). Media Pembelajaran. Banjarmasin: Antasari Press. Kamus Besar Bahasa Indonesia (Kbbi).

Khotimah, A Dan Santosa. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Multimedia Interaktif Pada Mata Pelajaran Perekayasaan Sistem Antena Di Smk Negeri 5 Surabaya.Jurnal Pendidikan Teknik Elektro. 1(5), 237-243.

Kustandi Dan Darmawan. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran. Jakarta: Prenadamedia Group.

Nopriyanti Dan Sudira. (2015). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Kompetensi Dasar Pemasangan Sistem Penerangan Dan Wiring Kelistrikan Di Smk. Jurnal Pendidikan Vokasi. 2(5), 222-235.

Nurrita. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. 1(3), 171-187.

Priyambodo, dkk. (2012). Pengaruh Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Web Terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa. Jurnal Kependidikan. 2(42), 99-109.

Satriansyah. (2016). Penggunaan Media Interaktif Pada Pembelajaran Konsep Usaha Dan Energi Di Mtss Ulumul Quran Banda Aceh. Jurnal Kependidikan. 1(1), 18-84.

Seamardi Dan Harimurti. (2016). Penerapan Inovasi Flipbook Sebagai Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pengenalan Php Kelas Xi Rpl Di Smk Negeri 2. Jurnal It-Edu. 2(1), 42-48.

Tarigan, D. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Pada Pembelajaran Ekonomi. Jurnal Teknologi Informasi & Komunikasi Dalam Pendidikan, 2(2), 187-200.

Vistha, dkk. (2010). Pengembangan Media Pembelajaran Geometri Ruang Berbasis Multimedia Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar Untuk Siswa Smp Kelas Viii. Jurnal Pendidikan Matematika. 1(2), 38-45.

Yasa, dkk. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Adobe Flash Pada Mata Pelajaran Prakarya Dan Kewirausahaan Materi Elektro Listrik Untuk Kelas Xi Mipa Dan Ips Di Sma Negeri 3 Singar 12. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan. 2(14), 199-210

Published

2022-04-14

How to Cite

Amatullah, D. C. ., & Sutrisno AB, J. . (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar Kelas VIII SMP Al-Azhar 3 Bandar Lampung Tahun Pelajaran 2021/2022. Lentera: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 15(1), 243–250. https://doi.org/10.52217/lentera.v15i1.775

Issue

Section

Articles