Upaya Meningkatkan Kompetensi Pedagodi Guru dalam Melaksanakan Pembelajaran melalui Supervisi Akademik di UPT SMP Negeri 1 Ambarawa Tahun 2021

Authors

  • Rahmanto Rahmanto UPT SMP Negeri 1 Ambarawa, Pringsewu

Keywords:

pedagogic competency, academic superevision

Abstract

The objective of this study is to improve teacher competency in implementing learning through academic supervision. This research is a school action research using an instrument used to observe teachers in carrying out learning, the overall results of the study were analyzed by using quantitative analyses and categorized into very good, good, sufficient, less and very poor categories. Respondents of this study were teachers of UPT SMP Negeri 1 Ambarawa who received the category, very poor, lacking and sufficient. The results of academic supervision in the odd semester of the 2020/2021 school year were obtained as many as 20 people consisting of 5 males and 15 females. This research consists of three cycles where each cycle uses the stages of planning, implementation / observation, evaluation and reflection. The results showed an increase in the ability of teachers to carry out learning in each cycle. The score of the teacher's ability to carry out learning before treatment was 1689; in cycle 1 a score of 2006 was obtained, in cycle 2 a score of 2277 was obtained and at cycle of 3 was obtaineda score of 2437. This indicates an increase in teachers’ competencies in implementing learning in each cycle. The composition of teachers’ competencies that reached the good and very good categories also experienced an increase in each cycle. Before treatment 0%, in the first cycle to 25%, in the second cycle to 55% and in the third cycle to 80%. From these results, it can be concluded that using academic supervision can improve teachers’competencies in carrying out learning.

References

Departeman Pendidikan dan Kebudayaan. (2016). 8 Standar Nasional Pendidikan, Jakarta.

Departemen Pendidikan dan Kebudayaan. (2016). Permendikbud No. 22 Tahun 2016 tentang Standar Proses, Jakarta.

Departemen Pendidikan dan Kebudayaan. (2016). Permendikbud No. 23 Tahun 2016 tentang Standar Penilaian. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.

Departemen Pendidikan Nasional (2007) Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 16 Tahun 2007 tentang Standar Kualifikasi Akademik dan Kompetensi Guru. Jakarta: Depdiknas.

Departemen Pendidikan Nasional (2007) Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 41 tahun 2007 tentang Standar Proses, Jakarta.

Departemen Pendidikan Nasional (2008). Peraturan Pemerintah No.74 Tahun 2008 tentang Guru, Jakarta.

Departemen Pendidikan Nasional (2013). Peraturan Pemerintah Nomor 32 Tahun 2013 tentang Standar Nasional Pendidikan, Jakarta: Depdiknas.

Departemen Pendidikan Nasional, (2007). Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 07 Tahun 2007 tentang Organisasi dan Tata Kerja Lembaga Penjamin Mutu Pendidikan. Jakarta: Depdiknas.

Departemen Pendidikan Nasional. (2003). Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Depdiknas.

Departemen Pendidikan Nasional. (2005). Peraturan Pemerintah Nomor 19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan. Jakarta: Depdiknas.

Departemen Pendidikan Nasional. (2005). Undang-Undang Nomor 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen. Jakarta: Depdiknas.

Djamarah, Syaiful Bahri dan Aswan Zain, (2010) Strategi Belajar Mengajar,Jakarta : Rineka Cipta,

Fathurrohman, Pupuh & Suryana, A.A. (2011). Supervisi Pendidikan. Jakarta: Refika Aditama.

Kemdikbud. (2016). Bahan Pembelajaran Diklat Peningkatan KompetensiManajerial, Penyusunan Program dan Monitoring & Evaluasi. Jakarta: Lembaga Pengembangan dan Pemberdayaan Kepala Sekolah (LPPKS) Indonesia.

Majid, Abdul. (2014). Pembelajaran Tematik Terpadu: Bandung Remaja Rosdakarya.

Majid, Abdul. (2014). Strategi Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Mulyasa. (2012). Manajemen Pendidikan Karakter. Jakarta: Bumi Aksara

Nazarudin. (2007). Manajemen Pembelajaran: Implementasi Konsep, Karakteristik dan Metologi Pendidikan Agama Islam di Sekolah Umum. Yogyakarta: Teras.

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional (Permendiknas) Nomor 13 Tahun 2007 tentang Standar Kompetensi Kepala Sekolah.

Sagala, Syaiful (2009). Supervisi Pembelajaran dalam Profesi Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Sudjana, Nana. (2010). Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru.

Sudrajat, Akhmad. (2007). Kompetensi Guru dan Peran Kepala sekolah. Jakarta: Rineka Cipta.

Published

2022-10-14

How to Cite

Rahmanto, R. (2022). Upaya Meningkatkan Kompetensi Pedagodi Guru dalam Melaksanakan Pembelajaran melalui Supervisi Akademik di UPT SMP Negeri 1 Ambarawa Tahun 2021. Lentera: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 15(2), 329–344. Retrieved from https://jurnal.stkippgribl.ac.id/index.php/lentera/article/view/871

Issue

Section

Articles