Penerapan Pendekatan Discovery untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar IPA Materi Organ Ekskresi pada Manusia dan Fungsinya di Kelas VIII-5 SMP Negeri 1 Bandar Lampung

Authors

  • Yuni Herwanto SMP Negeri 1 Bandar Lampung

Keywords:

learning outcomes, PBP

Abstract

The purpose of this research is the discovery approach to improve student activity and learning outcomes in science learning on the material of excretory organs in humans and their functions for class VIII-5 students of SMP Negeri 1 Bandar Lampung. The method used in this research is Action Research which consists of 2 (two) cycles, and each cycle consists of: Planning, Implementation, Observation, and Reflection. Based on the results of action research that the application of the discovery approach to increase student activity and learning outcomes in science learning on the material of excretory organs in humans and their functions in class VIII-5 SMP Negeri 1 Bandar Lampung. Furthermore, the researcher recommends: (1) For teachers who have the same difficulty the discovery approach to increase student activity and learning outcomes in science learning on the material of excretory organs in humans and their functions; (2) In order to get maximum results, it is hoped that teachers will make PBP more interesting and varied.

References

Aly, Abdullah dan Rahma, Eny. (2011). Ilmu Alamiah Dasar. Jakarta: PT Bumi. Aksara.

Arikunto, Suharsimi, dkk. (2006). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta : Bumi Aksara.

Asmani. (2010). Tips Menjadi Guru Inspiratif, Kreatif, Inovatif. Jakarta: Diva Press.

Asy'Ari, Maslichah. (2006). Penerapan Pendekatan sains, Teknologi, Masyarakat. Dalam Pembelajaran Sains DI SD. Yogyakarta: Universitas Sanata Dharma.

Bundu, Patta. (2006). Penilaian Keterampilan Proses dan Sikap Ilmiah dalam. Pembelajaran Sains di SD. Jakarta : Depdiknas.

Dimyati dan Mudjiono. (2009). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Djamarah, Syaiful Bahri. (2008). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineke Cipta.

Hadiningsih, Eko Rahayu, (2009), Keefektifan Metode Penemuan Terbimbing danMetode Pemberian Tugas terhadap Prestasi Belajar Matematika Ditinjaudari Motivasi Belajar Siswa Kelas 8 SMP di Kecamatan Ngawi KabupatenNgawi Tahun Pelajaran 2008/2009, Thesis, Program Sarjana, UniversitasSebelas Maret, Surakarta.

Jasin, Maskoeri. (2010). Ilmu Alamiah Dasar. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Sagala, Syaiful. (2011). Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: CV. Alfabeta.

Samatowa, Usman. (2010). Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jakarta: Indeks.

Sardiman A. M. (2011). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Pers.

Suciati, N.N.A., I.B.P Arnyana., dan I.G.A.N Setiawan. (2014). Pengaruh ModelPembelajaran Siklus Belajar Hipotetik – Deduktif dengan Setting 7ETerhadap Hasil Belajar IPA Ditinjau dari Sikap Ilmiah Siswa SMP. E-Journal Pascasarjana UPG. 4(1): 1-14

Sudjana. (2001). Metode & Teknik Pembelajaran Partisipatif. Bandung: Falah.

Suprihatiningrum, Jamil. (2013). Strategi Pembelajaran Teori dan Aplikasi.Yogyakarta: AR-RUZZ Media.

Wonorahardjo, Surjani. (2010). Dasar-Dasar Sains. Jakarta : Indeks.

Susilana, Rudi dkk. (2006). Kurikulum Pembelajaran. Bandung: Jurusan Kurikulum dan Teknologi Pendidikan FIP UPI.

Trianto. (2010). Model Pembelajaran Terpadu, Konsep, Strategi dan. Implementasinya dalam KTSP. Jakarta: Bumi Aksara.

Published

2022-10-14

How to Cite

Herwanto, Y. (2022). Penerapan Pendekatan Discovery untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar IPA Materi Organ Ekskresi pada Manusia dan Fungsinya di Kelas VIII-5 SMP Negeri 1 Bandar Lampung. Lentera: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 15(2), 345–366. Retrieved from https://jurnal.stkippgribl.ac.id/index.php/lentera/article/view/875

Issue

Section

Articles