Meningkatkan Kompetensi Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) melalui Bimbingan Berkelanjutan pada Guru SD Negeri 4 Kedondong Pesawaran Lampung, Tahun Pelajaran 2022/2023

Authors

  • Emi Mulyani SDN 4 Kedondong Pesawaran

DOI:

https://doi.org/10.52217/pedagogia.v4i2.1029

Keywords:

teacher competence, preparing lesson plans, ongoing guidance

Abstract

The problem in research, namely the low competence of teachers in compiling lesson plans in accordance with the provisions of the standard process. Meanwhile, one of the teacher's tasks is to plan learning well in order to achieve the learning objectives optimally. The aim of the research is to increase competence in preparing lesson plans (RPP) through ongoing guidance to teachers at SDN 4 Kedondong Pesawaran Lampung in 2022. The results of the study show that competence in preparing lesson plans (RPP) can be improved through ongoing guidance to teachers at SDN 4 Kedondong Pesawaran Lampung in 2022/2023 Academic Year.

References

Imron, Ali. (2000). Pembinaan Guru Di Indonesia. Malang: Pustaka Jaya.

Kurniawati, Dewi Eni. (2009). Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Dan Sastra Indonesia Dengan Pendekatan Tematis. Tesis. Surakarta: Program Pascasarjana Universitas Sebelas Maret.

Nawawi, Hadari. (1985). Metode Penelitian Bidang Sosial. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.

Nurhadi. (2004). Kurikulum 2004. Jakarta: PT Gramedia Widiasarana Indonesia.

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 41 Tahun 2007 tentang Standar Proses Untuk Satuan Pendidikan

Peraturan Pemerintah (PP) No. 19 Tahun 2005. Standar Nasional Pendidikan.

Pidarta, Made. (1992). Pemikiran Tentang Supervisi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Salahudin, Anas. (2010). Bimbingan Dan Konseling. Bandung: Pustaka Setia.

Sudjana, Nana. (2009). Standar Kompetensi Peneliti, Dimensi dan Indikator. Jakarta : Binamitra Publishing.

Suharjono. 2003. Menyusun Usulan Penelitian. Jakarta: Makalah Disajikan pada Kegiatan Pelatihan Tehnis Tenaga Fungsional Peneliti.

Undang-Undang Guru dan Dosen No.14 Tahun 2005

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional

Wicaksono, Andri. (2022). Metodologi Penelitian Pendidikan (Pengantar Ringkas). Yogyakarta: Garudhawaca.

Published

2022-12-14

How to Cite

Mulyani, E. . (2022). Meningkatkan Kompetensi Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) melalui Bimbingan Berkelanjutan pada Guru SD Negeri 4 Kedondong Pesawaran Lampung, Tahun Pelajaran 2022/2023 . Pedagogia: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar Indonesia, 4(2), 129–144. https://doi.org/10.52217/pedagogia.v4i2.1029

Issue

Section

Articles