Pemanfaatan Media Realia untuk Meningkatkan Aktivitas dan Prestasi Menulis Pantun pada Siswa Kelas IV SDN 1 Sukabumi Indah Bandar Lampung TP 2019/2020

Authors

  • Jarwani Jarwani SDN 1 Sukabumi Indah Bandar Lampung

DOI:

https://doi.org/10.52217/pedagogia.v4i2.1030

Keywords:

activity, achievement, media realia

Abstract

The purpose of this study was to describe the increased activity and learning achievement of Pantun using environmental media in Grade IV students of SD Negeri 1 Sukabumi Indah TP 2019/2020. The method used in this research is Classroom Action Research (CAR) through 3 cycles and 3 meetings in each cycle. The research subjects were Grade IV Semester 1 students at SDN 1 Sukabumi Indah Bandar Lampung for the 2019/2020 academic year. which totaled 30 students. The data were obtained from the record of the observer's observation sheet on the learning process planned by the researcher, the observation sheet of learning activities and the test sheet to determine learning achievement and the observer's observation of the learning carried out by the researcher. Based on the findings and results of the discussion, the use of environmental media can increase activity and achievement in learning to write rhymes for Class IV Semester 1 students at SDN 1 Sukabumi Indah Bandar Lampung TP 2019/2020.

References

Abdurrahman, M. (2009). Pendidikan bagi anak berkesulitan belajar. Jakarta: Rineka cipta.

Ahmadi, Abu. (2007). Sosiologi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Ahmadiyanto. (2016). Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Media Pembelajaran Ko-Ruf-Si (Kotak Huruf Eduksi) Berbasis Word Square pada Materi Kedaulatan Rakyat dan Sistem Pemerintahan di Indonesia Kelas VIIIC SMP Negeri I Lampihong Tahun Pelajaran 2014/2015. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan: Volume 6, Nomor 2, Nopember 2016

Alwi, Hasan, dkk. (2005). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Departemen. Pendidikan Nasional Balai Pustaka.

Arikunto, Suharsimi. (2012). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta.

Gagne, Robert. M. (1985). The Conditioning of Learning and Theory of. Instruction. 4'^ ed. New York :Holt, Rinehart & Winston.

Hanafiah dan Suhana. (2012). Konsep Strategi Pembelajaran. Bandung: PT Refrika Aditama.

Kusumah, Wijaya dan Dwitagama, Dedi. (2011). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT Indeks.

Sagala, Syaiful. (2010). Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Sardiman A.M. (2004). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: RajaGrafindo Persada.

Sarini, Widya; dkk. (2012). PENGGUNAAN MEDIA REALIA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA KELAS 1 SDN 11 SEGARAU KABUPATEN SAMBAS. Artikel Penelitian, PGSD-FKIP Universitas Tanjungpura, Pontianak.

Slameto. (2003). Belajar Dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sunarto. (2012). Pengertian prestasi belajar. Fasilitator idola [online]. Tersedia : http://sunartombs.wordpress.com

Turnip, Endang Permata Sari; dkk. (2022). Pengaruh Lingkungan Sekolah terhadap Pembentukan Karakter Siswa Kelas III di SD Negeri 124385 Jl. Sawi Pematangsiantar. Jurnal Pendidikan dan Konseling, Volume 4 Nomor 6 Tahun 2022

Wicaksono, Andri & Akhyar, Fitria. (2020). Keterampilan Berbahasa Indonesia di Sekolah Dasar (Buku Ajar), Ed.2. Bandar Lampung: Pustaka Media.

Wicaksono, Andri. (2019). Apresiasi Puisi Indonesia. Bandar Lampung: AURA.

Published

2022-12-14

How to Cite

Jarwani, J. (2022). Pemanfaatan Media Realia untuk Meningkatkan Aktivitas dan Prestasi Menulis Pantun pada Siswa Kelas IV SDN 1 Sukabumi Indah Bandar Lampung TP 2019/2020. Pedagogia: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar Indonesia, 4(2), 145–160. https://doi.org/10.52217/pedagogia.v4i2.1030

Issue

Section

Articles