Penerapan Model Active Learning Tipe Quiz Team Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa

Authors

  • Pindri Dewi Andani Universitas Pelita Bangsa
  • Liyana Sunanto Universitas Pelita Bangsa

Keywords:

Acttive Learning, Motivasi Belajar

Abstract

This research is motivated by a lack of interest in learning in students and requires the use of more creative learning models so as to make learning more interesting, there are students who do not do assignments, this occurs because of a lack of motivation to learn in students. The purpose of this study was to increase student motivation by using the Quiz Team Type Active Learning model, where the implementation of this research was carried out at SDIT As Salam Kampung Simpur, Ciantra Village, South Cikarang District, Bekasi Regency, for the 2022/2023 Academic Year. This study uses a class action research method, with the Kemmis-Mc design model. Tagart, the subjects of this study were 20 fourth grade students. Based on the results of this study, the application of the Quiz Team Type Active Learning model for students in cycle I was in the good category and cycle II was in the very good category. Thus the Quiz Team Type Active Learning model is effective in increasing student motivation.

References

Hayaturraiyan Dan Asriana Harahap. (2022). Strategi Pembelajaran Di Pendidikan Dasar Kewarganagaraan Melalui Metode Active Learning Tipe Quiz Team. Strategi Pembelajaran Dipendidkan, 2(1), 108–122.

Kariadi Dodik & Suprapto Wasis. (2018). Model Pembelajaran Active Learning Dengan Strategi Pengajuan Pertanyaan Untuk. Jurnal Educatio, 12(1).

Mutayasiroh Siti. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Active Learning Tipe Quiz Team Terhadap Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. Universitas Islam Negeri Smh Banten.

Ramlah, S. (2018). No Title. Strategi Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Pokok Bahasan Perlindungan Dan Penegakan Hak Asasi Manusia Dengan Model Active Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas X Mia-4 Sma Negeri 3 Mataram Sitti, Strateg. Pembelajaran Pendidik. Kewarganegaraan Pokok Bahasan Perlindungan Dan Penegakan Hak Asasi Mns. Dengan Model Act. Learn. Untuk Meningkat. Has. Belajar Siswa Kelas X Mia-4 Sma Negeri 3 Mataram Sitti, Strategi Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan P.

Sapta, A., & Royal, S. (2018). Peningkatan Hasil Belajar Sukubanyak Melalui Model Pembelajaran Quiz Team Berbantuan Aplikasi Maple. Ii(2).

Suprihatin, S. (2015). Upaya Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Promosi, 3(1), 73–82.

Aditya, D. (2013). 2013. Data Dan Metode Pengumpulan Data .

Arianti. (2018). Peranan Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Dikta Jurnal Pendidikan, 122.

Bahruddin & Wahyuni. (2015). Teori Belajar Dan Pembelajaran. Yogyakarta: Ar Ruzz.

Hamzah B. Uno. (2009). Teori Motivasi Dan Pengukurannya Analisis Dibidang Pendidikan. Jakarta: Pt. Bumi Aksara.

Hawadi, A. &. (2004). Akselerasi Az İnformasi Program Kecepatan Belajar Anak Dan Anak Berbakat İntelektual. Jakarta: Grasindo Anggota Ikapı.

Hidayah, S. &. (2020). Motivasi Dan Disiplin Kerja Sebagai Determinan Etos Kerja Guru . Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran.

Islamuddin, Haryu. (2012). Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Kariadi, D., & Suprapto, W. (2018). Pembelajaran Active Learning Dengan Strategi Pengajuan Pertanyaan Untuk Meninggkatkan Kualitas Proses Pembelajaran Pkn. Jurnal Educatio.

Kompri. (2016). Motivasi Pembelajaran Perspektif Guru Dan Siswa. Bandung: Remaja Rosdakarya Offset.

Mel, S. (2007). Active Learning 101 Strategi Pembelajaran Aktif . Yogyakarrta.

Mudjiono, D. D. (2002). Belajar Dan Pembelajarann. Jakarta: Rineka Cipta.

Octavia, S. A. (2020). Motivasi Belajar Dalam Perkembangan Remaja. Yogyakarta: Deepublısh.

Pramanik, A. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Actıve Learnıng Tipe Quiz Team Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Ditinjau Dari Keaktifan Belajar. 33.

Purnomo, H., Mahpudin, & Sunanto, L. (2020). Pengelolaan Kelas Belajar Di Era 4.0. Jurnal Elementaria Edukasia, 113.

Sanjaya, W. (2008). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidkan. Jakarta: Kencana Pernada Media Group.

Sardiman, A. (2006). Interaksi Dan Motivasi Belajar-Mengajar. Jakarta: Raja Grafindo Persaada.

Silberman, M. L. (2013). Active Learning 101 Cara Belajar Siswa Aktif. Bandung: Nusamedia.

Srijayanti. (2014). Odel Pembelajaran Team Quiz Berbantuan Media Gambar Berpengaruh Terhadap Hasil Belajar Ips Siswa Kelas V. Mımbar Pgsd, 1-10.

Subakti, H. (2022). Teori Pembelajaran. Yayasan Kita Menulis.

Sulistyowati, A. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Quiz Team Untuk Meninggkatkan Motovasi Belajar Dan Hasil Belajar Materi Pemerintah Kabupaten Dan Kota Pada Siswa Kelas Iv Sd 4 Kaliwungu. Praksara Pedagogiga.

Sunaryati , T., Sudharsono, M., & Priandini, N. O. (2022). Meningikatkan Karakteristik Siswa Melalui Metode Role Play Dalam Pembelajaran Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan. Dikoda, 33.

Suprijono, A. (2009). Cooperative Learning. Yogyakarta: Pustaka Pelajaran.

Tarti, D. D. (2022). Repository.Upi.Edu. (Tarti, Dü.) Penerapan Metode Bercerıta Dengan Menggunakn Medıa Bıg Book Dalam Mengembangkan Ketermapılan Berbıcara Anak Usıa Dını.

Published

2023-06-14

How to Cite

Andani, P. D. ., & Sunanto, L. . (2023). Penerapan Model Active Learning Tipe Quiz Team Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa . Pedagogia: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar Indonesia, 5(1), 121–130. Retrieved from https://jurnal.stkippgribl.ac.id/index.php/pedagogia/article/view/1206

Issue

Section

Articles