Peningkatan Kemampuan Guru SDN 5 Gedong Tataan dalam Memanfaatkan Lingkungan Sekolah sebagai Sumber Belajar melalui Diskusi Kelompok Kerja Guru (KKG) Tahun 2019

Authors

  • Heriningsih Heriningsih SDN 5 Gedong Tataan

DOI:

https://doi.org/10.52217/pedagogia.v4i2.1222

Keywords:

KKG, discussion, learning resources

Abstract

This research was conducted to improve teachers' ability to utilize the environment as a learning resource. The research was conducted at KKG Region II, Gedong Tataan District. The research subjects were 9 teachers at SDN 5 Gedong Tataan. The aim was to see an increase in the cognitive abilities and activities of SDN 5 Gedong Tataan teachers in their KKG activities. This study uses a reflective action research design carried out in 3 cycles. The results of data analysis for each cycle show that discussion activities in the KKG can improve cognitive abilities and increase the activity of teachers at SDN 5 Gedong Tataan, Gedong Tataan District, Pesawaran Regency.

References

Anitah, Sri W, dkk. (2008). Strategi Pembelajaran di SD. Jakarta: Universitas Terbuka.

Danusaputro, Munadjat. (1985). Hukum Lingkungan buku I : umum. Jakarta: Penerbit Binacipta.

Koestiyati, Anik. (2020). Pengaruh Kegiatan Kelompok Kerja Guru Dan Supervisi Akademik Terhadap Kinerja Guru Sekolah Dasar Di Gugus Wijaya Kusuma Kecamatan Ngaliyan Kota Semarang. Tesis, Program Pascasarjana Universitas PGRI Semarang.

Mulyasa, E. (2013). Pengembangan dan Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Mutakin, Awan. (2018). APA LINGKUNGAN ITU?. Geoarea, Vol 1.No. 2_November 2018.

Rahmawati, Umi Nur Afifah. (2020). PEMANFAATAN LINGKUNGAN SEBAGAI SUMBER BELAJAR DI MIMPUNDUNGREJO TAHUN PELAJARAN 2019/2020. Jenius: Jurnal of Education Policy and Elementary Education Issues Vol.1, No.1, Juni 2020, pp. 16-25

Rohani HM, A., & Ahmadi, A. (2010). Pengelolaan Pengajaran (1st ed.). Jakarta: Rineka Cipta.

Soemarwoto, O. (2001). Ekologi, Lingkungan dan Pembangunan. Jakarta: Djambatan.

Sridianti. (2016). Organel Sel Tumbuhan dan Fungsinya. sridianti. Diambil pada tanggal 31 Agustus 2017 dari http://www.sridianti.com/organel

Sudjana, Nana. dan Rivai, Ahmad. (2007). Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru. Algensindo.

Sukirman. (2020). Efektivitas Kelompok Kerja Guru (KKG) dalam Peningkatan Kompetensi Guru. Indonesian Journal of Education Management and Administration Review, June, Volume 4 Number 1

Surya, Hendra. (2009). Percaya Diri itu Penting. Jakarta: Elex Media Komputindo.

Syukur, Fatah. (2008). Teknologi pendidikan. Semarang: Rasail Media Group.

Undang-Undang Nomor 23 Tahun 1997 tentang Pengelolaan Lingkungan Hidup

Usman, Uzer. (2009). Menjadi Guru Profesional. Bandung : Remaja Rosdakarya.

Wicaksono, Andri. (2022). Metodologi Penelitian Pendidikan. Yogyakarta: Garudhawaca.

Yusuf, P. M. (2010). Komunikasi Instruksional. Jakarta: Bumi Aksara.

Published

2022-12-14

How to Cite

Heriningsih, H. (2022). Peningkatan Kemampuan Guru SDN 5 Gedong Tataan dalam Memanfaatkan Lingkungan Sekolah sebagai Sumber Belajar melalui Diskusi Kelompok Kerja Guru (KKG) Tahun 2019. Pedagogia: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar Indonesia, 4(2), 211–226. https://doi.org/10.52217/pedagogia.v4i2.1222

Issue

Section

Articles