Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi pada Materi Sejarah Kelas IV SD di Kota Bandar Lampung

Authors

  • Yulia Siska STKIP PGRI Bandar Lampung

DOI:

https://doi.org/10.52217/pedagogia.v6i2.1739

Keywords:

differentiated learning, Natural and Social Sciences lessons, History material, Radin Intan II's struggle

Abstract

This study aims to analyze the application of differentiated learning in History learning in Grade IV Elementary School. The research method used is descriptive by describing objects according to the reality that occurs. This research was conducted at State Elementary School 1 Tanjung Senang Bandar Lampung. The steps for implementing this research are arranged in four stages, namely planning, implementation, observation and reflection. The data analysis technique used is to describe facts or realities according to the data obtained regarding the implementation of differentiated learning in the classroom. The results of the study indicate that differentiated learning in the subject of Science and History material for grade IV of State Elementary School 1 Tanjung Senang Bandar Lampung City is implemented in stages to adjust learning based on students' learning needs.

References

Abdi, G. P. (2020). PERANAN PEMBELAJARAN SEJARAH UNTUK PEMBENTUKAN KARAKTER SISWA SD. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(1 SE-Articles of Research), 802–815. https://doi.org/10.31004/jptam.v4i1.445

Fitriyani, Y., & Oktaviani, N. M. (2024). Membangun kesadaran sejarah siswa sekolah dasar melalui visualisasi museum sebagai sejarah lokal. Pedagogi: Jurnal Penelitian Pendidikan, 11(2), 190–198.

Hanaunnadiya, F., Azizah, M., Untari, M. F. A., & Purbiyanti, E. D. (2023). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi Pada Siswa Kelas IV SD Negeri Pedurungan Kidul 01 Kota Semarang. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 5(2 SE-Articles), 678–685. https://doi.org/10.31004/jpdk.v5i2.12884

Mahmudah, A. R., & Rahmi, L. (2016). URGENSI DAN INTEGRITAS ARSIP DALAM KONTEKS KEBANGSAAN DAN KESADARAN SEJARAH. Lentera Pustaka: Jurnal Kajian Ilmu Perpustakaan, Informasi Dan Kearsipan, 2(1). https://ejournal.undip.ac.id/index.php/lpustaka/article/view/12353

Marlina. (2020). Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi di Sekolah Inklusi. CV Afifa Utama.

Putri, N. M. A. P. K., & Aryati, I. G. A. A. I. (2023). Materi Sejarah yang Sesuai dengan Kurikulum Merdeka Sekolah Dasar: Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis dan Kreatif Peserta Didik. Opiniremaja.Com.

Rohmah, A. J., Nazib, F. M., Yuliani, F. N., & Rusydan, G. (2024). Optimalisasi Pembelajaran Sejarah Berbasis Digital di Tingkat Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(1), 194–200.

Septiani, N. K. A. D., & Anggreani, N. K. E. D. (2023). Menyongsong Masa Depan Melalui Pembelajaran Sejarah di Kurikulum Merdeka Sekolah Dasar. Kompasiana.Com. https://www.kompasiana.com/kadeerika6768/657d3d73de948f64ef080d22/

Subkhan, E. (2016). Sejarah & Paradigma Teknologi Pendidikan untuk Perubahan Sosial. Prenada Media.

Sugiarti, N., & Mulyono. (2022). Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas IV SD Insan Mulya Kota Baru Driyorejo Gresik Nurlinah Sugiarti Abstrak. Bapala, 9(9), 157–164.

Tomlinson, C. A. (2001). HOW TO Differentiate Instruction IN Mixed-Ability Classrooms. In Association for Supervision and Curriculum Development. Association for Supervision and Curriculum Development. https://doi.org/10.1016/0300-483X(87)90046-1

Wicaksono, ‎Andri. (2022). Metodologi Penelitian Pendidikan: Pengantar Ringkas. Garudhawaca.

Published

2024-12-28

How to Cite

Siska, Y. . (2024). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi pada Materi Sejarah Kelas IV SD di Kota Bandar Lampung. Pedagogia: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar Indonesia, 6(2), 101–110. https://doi.org/10.52217/pedagogia.v6i2.1739

Issue

Section

Articles