PELAKSANAAN PEMBELAJARAN DARING DAN LURING DENGAN METODE BIMBINGAN BERKELANJUTAN PADA GURU SEKOLAH DASAR DI TELUK BETUNG UTARA BANDAR LAMPUNG
Keywords:
teacher competence, online and offline learning, continuous guidanceAbstract
The problem raised in the study was the low competence of teachers in implementing online and offline learning according to standard processes during the Covid-19 outbreak. Meanwhile, one of the teacher's duties is to carry out meaningful learning in order to achieve maximum learning objectives. The purpose of this study was to improve competence in implementing online and offline learning through guidance with the consultation method for elementary school teachers in Teluk Betung Utara Bandar Lampung in 2020. The results showed that in cycle I teacher competence reached a score of 37 or reached 52% and cycle II reached a score of 68 or reaching 95%, which is increasing from cycle I to cycle II and achieving indicators of research success. Based on the results of this study, it is concluded that the competence of implementing online and offline learning can be improved through guidance with the consultation method for elementary school teachers in Teluk Betung Utara, Bandar Lampung.
References
Daradjat, Zakiyah. (1980). Kepribadian Guru. Jakarta: Bulan Bintang.
Depdiknas. 2003. UU RI No. 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Hadis, Abdul dan Nurhayati. (2012). Manajemen Mutu Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Hasibuan, MS & Simarmata, Janner & Sudirman, Acai. (2019). E-Learning: Implementasi, Strategi dan Inovasinya. Medan: Yayasan Kita Menulis.
Imron, Ali. (2000). Pembinaan Guru Di Indonesia. Malang: Pustaka Jaya.
Muhammad, Hamid. (2020).Kemendikbud Sebut PJJ Tak Sama dengan Pembelajaran Daring dan Luring", Artikel PENDIDIKAN. Jawapos.com, 17 Juni 2020, https://www.jawapos.com/nasional/pendidikan/17/06/2020/, diunduh pada Juli 2020.
Mulyasa, E. (2013). Standar Kompetensi dan Sertifikasi Guru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Musfah, Jejen. (2012). Peningkatan Kompetensi Guru : Melalaui Pelatihan dan Sumber Belajar Teori dan Praktik. Jakarta: Kencana.
Nur, Muhammad Nadzirin Anshari. (2020) "Mendadak E-Learning" (Opini) daring. https://telisik.id/news/mendadak-e-learning, Sabtu, 25 April 2020, diunduh pada Juli 2020
Nurhadi. (2004). Kurikulum 2004. Jakarta: PT Gramedia Widiasarana Indonesia.
Peraturan Pemerintah Nomor 13 Tahun 2015 tentang 8 Standar Nasional Pendidikan
Peraturan Pemerintah Nomor 19 tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan
Pidarta, Made. (1992). Pemikiran Tentang Supervisi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Situmorang, J.B. dan Winarno. (2008). Pendidikan Profesi dan Sertifikasi Pendidik. Klaten: Macanan Jaya Cemerlang
Sudjana, Nana. (2009). Standar Kompetensi Pengawas Dimensi dan Indikator. Jakarta: Binamitra Publishing.
Sunendar, Dadang, dkk. (Tim Penyusun KBBI Edisi Kelima). (2020). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia
Suparlan. (2005). Menjadi Guru Efektif. Yogyakarta: Hikayat Publishing.
Suprihatiningrum, Jamil. (2014). Guru Profesional: Pedoman Kinerja, Kualifikasi & Kompetensi Guru. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Undang-undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen
Wicaksono, A. (2019). Mencari Karakter Pendidik Yang Ideal Bagi Indonesia (Dalam Cerita dan Realita dari Masa ke Masa). Lentera: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 1, 109-118.