PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN EXAMPLE NON EXAMPLE (ENE) TERHADAP KEMAMPUAN MENULIS DESKRIPSI PADA SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR

Authors

  • Vina Munawaroh Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
  • Idham Kholid Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
  • Nurul Hidayah Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung

Keywords:

Example Non Example (ENE) learning model, writing a description

Abstract

This study aims to determine the effect of Example Non-Example (ENE) learning model in improving students' writing description skills. Example Non-Example (ENE) learning model is a type of learning that utilizes images in conveying learning material. Students are required to analyze the picture shown by the educator then pour it into the written description. This research method is a kind of quantitative research types quasy Experiment Design. The population in this study were all grade IV students of SD Muhammadiyah 1 Bandar Lampung. The sample in this study was class IV C as an experimental class, and class IV A as a control class. The sampling technique is to use the Simple Random Sampling technique. Data analysis techniques using the normality test, homogeneity test, and hypothesis testing (t-test). Based on the results of this study there is the influence of the Example Non Example (ENE) learning model and the conventional learning model on the writing skills of the students' description. That is, there is the influence and the difference between the experimental class and control class.

References

Dalman. (2014). Keterampilan Menulis. Jakarta: Rajawali Pers.

Djafar, Nur Asmah. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Example Non Example Untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kritis Peserta Didik Kelas VII K SMP Negeri 4 Sungguminasa Kabupaten Gowa. Jurnal Bionature. Volume 15 Nomor 2.

Fiteriani, Ida. (2017). Analisis Perbedaan Hasil Belajar Kognitif Menggunakan Metode Pembelajaran Kooperatif Yang Berkombinasi Pada Materi IPA Di MIN Bandar Lampung. Terampil: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar. Volume 4. Nomor 2.

Habibah, Syarifah. (2016). Penggunaan Model Pembelajaran Example Non Example Terhadap Ketuntasan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Tokoh-Tokoh Pergerakan Nasional Kelas V SDN 70 Banda Aceh. Jurnal Pesona Dasar. Volume 3 Nomor 4.

Huda, Miftahul. (2017). Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Ismawati, Esti & Umaya, Faras. (2017). Belajar Di Kelas Awal. Yogyakarta: Penerbit Ombak.

Kristiantari, Rini. (2004). Pembelajaran Menulis di Sekolah Dasar Menulis Deskripsi dan Narasi. Sidoarjo: Media Ilmu.

Lestiawan, Fendi & Johan, Arif Bintaro. (2018). Penerapan Metode Pembelajaran Example NonExample Untuk Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar DasarDasar Pemesinan. Jurnal Taman Vokasi. Volume 6. Nomor 1.

Mardiyah. (2016). Keterampilan Menulis Bahasa Indonesia Melalui Kemampuan Mengembangkan Structure Paragraf. Terampil: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar. Volume 3 Nomor 2. Nafi’ah, Siti Anisatun. (2018). Model-Model Pembelajaran Bahasa Indonesia di SD/MI. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Nurgiantoro, Burhan. (2016). Penilaian Pembelajaran Bahasa Berbasis Kompetensi. Yogyakarta: BPFE.

Shoimin, Aris. (2018). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: ArRuzz Media.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Susanti, R. (2014). Pembelajaran Model Example Non Example Berbantuan Powerpoint Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA. JPII. Volume 3 Nomor 2.

Tarigan, Henry Guntur. (2015). Menyimak Sebagai Keterampilan Berbahasa. Bandung: CV Angkasa.

Downloads

Published

2019-06-24

How to Cite

Munawaroh, V. ., Kholid, I. ., & Hidayah, N. . (2019). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN EXAMPLE NON EXAMPLE (ENE) TERHADAP KEMAMPUAN MENULIS DESKRIPSI PADA SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR. Pedagogia: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar Indonesia, 1(1), 61–72. Retrieved from https://jurnal.stkippgribl.ac.id/index.php/pedagogia/article/view/350

Issue

Section

Articles