Pemanfaatan Media Realia untuk Meningkatkan Aktivitas dan Prestasi Menulis Pantun pada Siswa Kelas VI SD Negeri 2 Sawah Lama Bandar Lampung Tahun Pelajaran 2019/2020

Authors

  • Sukinah Sukinah SD Negeri 2 Sawah Lama Bandar Lampung

DOI:

https://doi.org/10.52217/pedagogia.v4i1.782

Keywords:

activity, achievement, media realia

Abstract

The purpose of this study was to describe the increase in Pantun learning activities and achievements using environmental media in Class VI students of State Elementary School 2 Sawah Lama in the 2019/2020 academic year. The method used in this research is Classroom Action Research (CAR) through 3 cycles and 3 meetings in each cycle. The research subjects were students of Class VI Semester 1 of SDN 2 Sawah Lama Bandar Lampung for the 2019/2020 academic year. totaling 30 students. The data were obtained from the notes of the observer's observation sheet on the learning process planned by the researcher, the observation sheet of learning activities and the test sheet to determine learning achievement and the observer's observation of the learning carried out by the researcher. Based on the findings and results of the discussion, it was found that the use of environmental media could increase the activity and achievement of learning to write poetry in Class VI semester 1 SDN 2 Sawah Lama Bandar Lampung.

References

Abdurrahman, Mulyono. (2006). Pendidikan Bagi Anak Berkesulitan Belajar. Jakarta: Reneka Cipta.

Ahmadi, Abu dan Uhbiyati, Nur. (2001). Ilmu Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Antari, Luh Putu Swandewi. (2019). BAHASA INDONESIA SEBAGAI IDENTITAS NASIONAL INDONESIA. Stilistika, Volume 8, Nomor 1, November 2019.

Crow, Lester D. & Crow, Alice. (1992). Educational Psychology. New Jersey: Litlefeld Adams and Co.

Dimyati & Mudjiono. (2013). Belajar dan pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Djamarah, Syaiful Bahri. (2015). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Endriani, Ani. 2011. Jenis-jenis Media. http://aniendriani.blogspot.com/2011/03/jenis-jenis-media.html. (diakses tanggal 30 September 2012)

Fahrurrozi & Wicaksono, Andri. (2015). Sekilas tentang Bahasa Indonesia. Yogyakarta: Garudhawaca

Hanafiah dan Suhana. (2012). Konsep Strategi Pembelajaran. Bandung: PT Refrika Aditama.

Kusuma, Wijaya & Dwitagama, Dedi. (2009). Mengenal Pendidikan Tindakan Kelas. Jakarta: PT Indeks.

Rifa’i, Achmad & Anni, Ctharina Tri. (2011). Psikologi Pendidikan. Semarang: Universitas Negeri Semarang Press.

Sagala, Syaiful. (2013). Konsep dan Makna Pembelajaran Untuk Membantu Memecahkan Problematika Belajar Dan Mengajar. Bandung: Alfabeta.

Sardiman A.M. (2004). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Sarini, Widya; Zainuddin; dan Sukmawati. (2012). Penggunaan Media Realia Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Kelas 1 Sdn 11 Segarau Kabupaten Sambas. Laporan Penelitian. Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, Universitas Tanjungpura Pontianak.

Sudibyo, Arief. (2008). Sekilas Tentang Menulis Puisi. [Online]. Tersedia:http://republikpuisi-reeve.blogspot.com/2008/06/sekilas-tentang-menulispuisi.html (22 Mei 2022).

Susanti, Rini Dwi. (2015). Pembelajaran Apresisasi Sastra di Sekolah Dasar. ELEMENTARY, Vol. 3, No. 1, Januari-Juni 2015.

Susanto, Sofyan. (2019). Peningkatan Keterampilan Menulis Puisi Siswa Kelas III SDN Bringin 1 Kecamatan Bringin Kabupaten Ngawi dengan Menggunakan Teknik Akrostik. Jurnal Pendidikan Modern. Volume 04 Nomor 03 Tahun 2019, 28 - 36.

Wicaksono, Andri. (2019). Apresiasi Puisi Indonesia. Bandar Lampung: AURA.

Wicaksono, Andri & Akhyar, Fitria. (2020). Keterampilan Berbahasa di Sekolah Dasar. Yogyakarta: Garudhawaca.

Widyamartaya, A. (2008). Kreatif Mengarang. Yogyakarta: Kanisius.

Winkel, W.S. (1996). Psikologi Pengajaran.Jakarta: PT Grasindo.

Published

2022-07-15

How to Cite

Sukinah, S. (2022). Pemanfaatan Media Realia untuk Meningkatkan Aktivitas dan Prestasi Menulis Pantun pada Siswa Kelas VI SD Negeri 2 Sawah Lama Bandar Lampung Tahun Pelajaran 2019/2020. Pedagogia: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar Indonesia, 4(1), 81–98. https://doi.org/10.52217/pedagogia.v4i1.782

Issue

Section

Articles