NILAI PENDIDIKAN KARAKTER DALAM KUMPULAN CERPEN KONVENSI KARYA A. MUSTOFA BISRI

Authors

  • M. Yanuardi Zain STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Supriyono Supriyono STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Andri Wicaksono STKIP PGRI Bandar Lampung

DOI:

https://doi.org/10.52217/ksatra.v3i2.101

Keywords:

character education, short stories, character values

Abstract

This study aims to examine the values ​​of character education in a collection of convention short stories by A. Mustofa. The type of research used is descriptive qualitative method. This method is used to examine the values ​​of character education in the collection of short stories Convention by A. Mustofa Bisri. Qualitative methods pay attention to scientific data, data in relation to the context of their existence. Qualitative methods lead to data in the form of quote sentences that put forward words or sentences rather than numbers. Based on the results of the research that has been described regarding Character Education Values ​​in A. Mustofa's Convention Short Story Collection, it can be concluded that the character education values ​​in the Convention short story collection are classified as having 18 dominant character education values, namely; religious values, reading pleasure values ​​and attitudes and behavior values.

References

Bohlin, E. Karen. Deborah, F. & Ryan, K. (2001). Building Character In School Resource Guide. San Fransisco: Jossey Bass.

Fajarini, U. (2014). Peran Kearifan Lokal dalam Pendidikan Karakter. Sosio Didaktika: Social Science Education Journal, Vol. 1, No. 2

Juniati, S. (2010). Implementasi pendidikan karakter di sekolah dasar melalui penguatan pelaksanaan kurikulum. Jurnal pendidikan dan kebudayaan.

Kurniawan, Syamsul. (2014). Pendidikan Karakter. Yogyakarta: ARR-RUZZ MEDIA.

Kusniati, M. (2012). Pendidikan karakter melalui pembelajaran IPA. Jurnal pendidikan IPA Indonesia, Vol. 1, No. 1

Lizawati. 2018. Implementasi nilai pendidikan karakter dalam sastra lisan di IKIP PGRI Pontianak. Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, Vol. 8 no. 2

Raharjo, Sabar Budi. (2010) “Pendidikan Karakter Sebagai Upaya Menciptakan Akhlak Mulia”, dalam Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, Vol.16, No.3

Ramdhani, A. (2014). Lingkungan pendidikan dalam implementasi pendidikan karakter. Jurnla pendidikan UNIGA, Vol. 8, No. 1

Soekanto, S. (2015). Sosiologi Suatu Pengantar. Jakarta: PT Rajawali Pers.

Sudrajat, A. (2011). Mengap pendidikan karakter. Jurnal Pendidikan Karakter, Tahun 1, No. 1

Suyanto dan Jihad, A. (2012). Menjadi Guru Profesional (Strategi Meningkatkan Kualifikasi dan Kualitas Guru di Era Global). Jakarta: Esensi Erlangga Group.

Thahar, Harris Effendi. (1999). Kiat Menuis Cerpen. Bandung: Angkasa.

Perpres Nomor: 87 Tahun 2017 tentang Penguatan Pendidikan Karakter.

Purwanto. (2011). Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta:Pustaka Belajar.

Widyastono, H. (2010). Bahan Pelatihan Penyelenggaraan Pendidikan Karakter Di Sekolah. Yogyakarta: Yayasan Pendidikan Masjid Panglima Besar Jenderal Sudirman.

Downloads

Published

12/14/2021

How to Cite

Zain, M. Y. ., Supriyono, S., & Wicaksono, A. (2021). NILAI PENDIDIKAN KARAKTER DALAM KUMPULAN CERPEN KONVENSI KARYA A. MUSTOFA BISRI. Ksatra: Jurnal Kajian Bahasa Dan Sastra, 3(2), 95–110. https://doi.org/10.52217/ksatra.v3i2.101

Issue

Section

Articles