Implementation of Quiziz Learning Media as a Diagnostic Assessment in Indonesian Language Learning for Class XI Students Of SMA Negeri 4 Palembang
DOI:
https://doi.org/10.52217/ksatra.v6i1.1429Keywords:
learning media, quizizz, participationAbstract
This research aims to explore the implementation of Quizizz learning media as a diagnostic assessment tool for class XI students at SMA Negeri 4 Palembang. The research method used is classroom action research which involves active participation from students and teachers. Data was collected through observation, interviews, and analysis of Quizizz evaluation results. The research results show that using Quizizz as a diagnostic assessment tool can increase student engagement in learning and provide a more accurate picture of their understanding of the lesson material. These findings highlight the potential of Quizizz in increasing the effectiveness of the learning process in class XI SMA Negeri 4 Palembang. The practical and pedagogical implications of this research are discussed to enrich and expand learning practices in schools understanding of the use of learning media in the context of diagnostic assessment. understanding of the use of learning media in the context of diagnostic assessment.
References
Amany, A. (2020). Quizizz sebagai Media Evaluasi Pembelajaran Daring Pelajaran Matematika Artikel info Abstrak. Buletin Pengembangan Perangkat Pembelajaran, 2(2), 1–11. www.quizizz.com
Anggraini, W., Utami, A., Santi, P., Gery, M. I. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Quizizz untuk Tematik dalam Pembelajaran Jarak Jauh Kelas III Di SDN Kebayoran Lama Utara 07 Pagi. Prosiding Seminar Nasional Penelitian LPPM UMJ, Universitas Muhammadiyah Jakarta, Ciputat, K., Kota, T., & Selatan, T. (n.d.), Website: http://jurnal.umj.ac.id/index.php/semnaslit
Aryani, Wulan, Dwi. Implementasi Rotate History untuk Meningkatkan Karakter Gotong royong dan Keterampilan Berkomunikasi Peserta Didik. Indramayu: CV Adanu Abimata, 2022, pp.1.
Asria, L., Sari, D. R., Ngaini, S. A., Muyasaroh, U., & Rahmawati, F. (2021). Analisis Antusiasme Siswa Dalam Evaluasi Belajar Menggunakan Platform Quizizz. Alifmatika: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika, 3(1), 1–17. https://doi.org/10.35316/alifmatika.2021.v3i1.1-17
Citra, C. A., & Rosy, B. (n.d.). Keefektifan Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Game Edukasi Quizizz Terhadap Hasil Belajar Teknologi Perkantoran Siswa Kelas X SMK Ketintang Surabaya. https://journal.unesa.ac.id/index.php/jpap
Cahyaningsih, S., & Wikanengsih, W. (2019). Upaya Peningkatan Menulis Teks Persuasi Menggunakan Metode STAD pada Siswa SMP. Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia), 2(2), 209– 214.
Hidayah, N., Ulya Hambali, S., Fitri Millenia, T., Muhmmadiyah Jakarta, U., Ahmad Dahlan, J. K., Ciputat Tim, K., & Tangerang Selatan, K. (N.D.). Prosiding Samasta Seminar Nasional Bahasa Dan Sastra Indonsia Pemanfaatan Media Quizizz Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia Cerita Rakyat Kelas X.
Jumanto & Sofyan, Herminarto. (2021). Efektifat Penggunaan Media Quizizz Fitur Gamefikasi Melalui Daring Pada Pembelajaran PSPTKR Materi Kopling dan Transmisi di SMK N 2 Wonosari”. Jurnal Pendidikan Vokasi Teknik Otomotif, Vol 4., 43. 2021. https://doi.org/10.21831/jpvo.v4i1.45572
Mawaddah., dkk. “Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Quizizz terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika melalui Daring di Sekolah Dasar”. Jurnal Basicedu. Vol 5.,5. 2021. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1288.