Penalaran Argumen Siswa dalam Teks Argumentatif untuk Meningkatkan Kemampuan Siswa dalam Berpikir Kritis

Authors

  • Dian Permanasari STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Eka Atika SDN 1 Olok Gading
  • Martinia Putri Salsabilla STKIP PGRI Bandar Lampung

DOI:

https://doi.org/10.52217/ksatra.v6i1.1476

Keywords:

teknik penalaran, argumentasi, berpikir kritis

Abstract

In an effort to improve the culture of critical thinking in high schools, this research aims to find argumentative reasoning techniques used by students in argumentative written discourse. This research uses a qualitative approach with a theoretical orientation in discourse analysis to achieve this goal. Discourse written by students is the data source for this research. This data comes from assignments given by teachers to students to write arguments. Therefore, this data collection method uses available student assignment documents. The research results obtained through the data analysis process show that students' argument reasoning methods in written argument discourse consist of: (1) arguments with examples, (2) arguments with authority, and (3) arguments with causes.

References

Brown, G. dan G. Yule. (1983). Discourse Analysis. Cambridge: Cambridge University Press.

Haruna, Asriani dan Nahadi. (2021). Menjelajahi hubungan level argumentasi dengan kemampuan berfikir kritis siswa dalam menyelesaikan soal ikatan kimia. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia,Vol 15, No 1, 2021.

Imran, A. (2000). Keterampilan Menulis Indonesia paling Rendah di Asia. Pikiran Rakyat, 26 Oktober 2000.

Miles, M.B. dan A.M.Huberman. (1994). Qualitative Data Analysis: A Source Book of New Methods. Beverly Hills: Sage Publications

Permen 12 Tahun 2024 tentang SKURIKULUM PADA PENDIDIKAN ANAK USIA DINI, JENJANG PENDIDIKAN DASAR, DAN JENJANG PENDIDIKAN MENENGAH. Departemen Pendidikan Nasional.

Shadiq, Fadjar. (2004). “Pemecahan Masalah, Penalaran dan Komunikasi”. Disampaikan pada Diklat Instruktur/Pengembang Matematika SMA Jenjang Dasar Tanggal 6 s.d. 19 Agustus 2004 di PPPG Matematika. Yogyakarta: Departemen Pendidikan Nasional Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Pusat Pengembangan Penataran Guru (PPPG) Matematika Yogyakarta.

Weston, A. (2007). Kaidah Berargumentasi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Published

2024-08-05

How to Cite

Permanasari, D. ., Atika, E. ., & Salsabilla, M. P. . (2024). Penalaran Argumen Siswa dalam Teks Argumentatif untuk Meningkatkan Kemampuan Siswa dalam Berpikir Kritis. Ksatra: Jurnal Kajian Bahasa Dan Sastra, 6(1), 115–126. https://doi.org/10.52217/ksatra.v6i1.1476

Issue

Section

Articles