Integrasi Pembelajaran Budaya Jepang dalam Pengajaran Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (BIPA)

Authors

  • Rona Atira Salsabila student
  • Shabrina Awwaliyah Safithri
  • Ahmad Ulil Huda
  • Dewi Chamidah Chamidah

DOI:

https://doi.org/10.52217/ksatra.v6i2.1674

Abstract

In the current era of development, learning BIPA (Indonesian for Foreign Speakers) is of great interest to many people because BIPA is not just about language learning, but also about cultural understanding and integration. This research explains the influence of Japanese culture in teaching BIPA and the challenges in teaching BIPA, because every learning is inseparable from the challenges faced. This research uses a qualitative approach with literature study as the research design. The results of this study indicate that the integration of cultural elements in the teaching of BIPA is urgent. This is due to the significant differences in cultural characteristics. In addition, the process of cultural integration in BIPA teaching is not free from challenges. One of the main challenges is the difference in cultural background that can affect the way learners absorb and understand teaching materials. It can be concluded that the integration of cultural learning in BIPA is one of the important efforts in improving the effectiveness of language teaching and introducing Indonesian culture to the international community.

References

Abdurakhman, H. (2019). Uchi & Soto Budaya Jepang, dari Keluarga ke Korporasi. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Adlini, M. N., Dinda, A. H., Yulinda, S., Chotimah, O., & Merliyana, S. J. (2022). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 974–980. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.3394

Arsyad, S., Syahrial, S., & Monica, S. (2023). Inovasi Pedagogis melalui pelatihan penulisan bahan ajar Bahasa Inggris berbasis Cross Cultural Understanding. ABSYARA: Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 4(2), 140–152. https://doi.org/10.29408/ab.v4i2.21479

Autoridad Nacional del Servicio Civil. (2021). Sikap Santun Tuturan Orang Jepang Dalam Statusnya Sebagai Wisatawan Jepang Yang Akan Travel His Rimba Jimbaran. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 2013–2015.

Dewi, A. N. (2024). Manajemen Dan Peluang Pengadaan Program Bahasa Indonesia Bagi Penutur Asing (Bipa) Di Perguruan Tinggi Islam: Tantangan Dan …. Literasi: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa, Sastra …, 14(1), 282–292. https://journal.unpas.ac.id/index.php/literasi/article/view/10808%0Ahttps://journal.unpas.ac.id/index.php/literasi/article/download/10808/5160

Gunawan, A., Prodi, A. M., Seni, P., Fkip, P., & Pontianak, U. (2019). Lawang Fenomena Interkultural Pada Proses Kratif Penciptaan Karya Musik Baru. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 8(10).

Khalish, Y. A., & Solihat, A. (2023). Akulturasi Budaya Arab dalam Motif Kaligrafi Batik Besurek Bengkulu. Jurnal Kajian Seni, 9(1), 80–93.

Khoirunnisa, A. S., & Sunarya, Y. (2023). Implementasi Pembelajaran Lintas Budaya dalam Perspektif Pengajar BIPA: Tantangan dan Peluang. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, Dan Sastra, 9(1), 209–217. https://doi.org/10.30605/onoma.v9i1.2338

Kusmiatun, A. (2018). Tantangan dan strategi pemelajaran bipa bermuatan nilai karakter profetik. Pertemuan Ilmiah Bahasa Dan Satra (PIBSI) XL 2018, 781(1), 781–788.

Primawan, D. P., & Roqib, M. (2024). Tantangan Akademik dan Teologis Integrasi Islam, Sains dan Budaya Nusantara. Journal on Education, 6(2), 12838–12846. https://jonedu.org/index.php/joe/article/download/5136/4040/

Rachmawati, N. N., & Arifin, M. Z. (2023). Prinsip-Prinsip Pengajaran Bahasa Indonesia Bagi Penutur Asing. Jurnal Digdaya : Pendidikan, Pengajaran Dan Kebudayaan, 2(1), 1–7. https://doi.org/10.31004/digdaya.vxix.xxx

Rudy, R. (2022). Pentingnya Pemahaman Lintas Budaya (Cross-Cultural Understanding) bagi Pelajar. Jurnal Pustaka Mitra (Pusat Akses Kajian Mengabdi Terhadap Masyarakat), 2(4), 251–255. https://doi.org/10.55382/jurnalpustakamitra.v2i4.334

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D.

Suyitno, I. (2017). Aspek Budaya dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (BIPA). Bahasa Dan Sastra Indonesia Dalam Konteks Global, 0812178003, 55–70.

Syakhrani, A. W., & Kamil, M. L. (2022). Budaya Dan Kebudayaan: Tinjauan Dari Berbagai Pakar, Wujud-Wujud Kebudayaan, 7 Unsur Kebudayaan Yang Bersifat Universal. Journal Form of Culture, 5(1), 1–10.

Wirawan, A. . (2014). Pembelajaran Bahasa Indonesia Bagi Penutur Asing (Bipa) Dengan Metode Immersion Terintegrasi Budaya Indonesia. Paper Knowledge . Toward a Media History of Documents, 10.

Published

12/28/2024

How to Cite

Salsabila, R. A., Safithri, S. A. ., Huda, A. U., & Chamidah, D. C. (2024). Integrasi Pembelajaran Budaya Jepang dalam Pengajaran Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (BIPA). Ksatra: Jurnal Kajian Bahasa Dan Sastra, 6(2), 247–258. https://doi.org/10.52217/ksatra.v6i2.1674

Issue

Section

Articles