Penggunaan Komunikasi Nonverbal pada Penyandang Tunawicara dalam Film Return of the Cuckoo

Authors

  • Ratna Dewi Eka Wulandari Universitas Negeri Surabaya
  • Diva Nur Fatimah Universitas Negeri Surabaya
  • Maria Mintowati Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.52217/ksatra.v6i2.1705

Keywords:

Nonverbal Communication, Emotional, Speech Impaired

Abstract

The film Return of the Cuckoo (2016) highlights the experiences of individuals with speech impairments in communicating. This study discusses how speech-impaired characters in the film use nonverbal communication to express emotions and build relationships with other characters. The focus of this study is the interaction of characters who use sign language to convey emotions. Through a qualitative approach with a descriptive method to explore the phenomenon of the use of sign language. In the film scene, it was found that sign language, body gestures and facial expressions were the main tools for speech-impaired characters in conveying various emotions, ranging from happiness, anxiety, sadness, to gratitude. The use of nonverbal communication not only enriches the characterization of the character, but also provides insight into how individuals with verbal limitations can communicate effectively. The results of the study show that nonverbal language such as gestures, hand movements, facial expressions, play an important role in conveying emotions. The use of nonverbal communication not only functions as a means of conveying messages, but also builds deep emotional relationships between characters. This study is expected to contribute to the study of nonverbal communication in the world of film or cinema and can enrich understanding of the importance of nonverbal communication in supporting social relationships.

References

Akhmad, F., et al. 2021. Karakteristik Dan Model Bimbingan Atau Pendidikan Islam Bagi Abk Tunawicara. MASALIQ: Jurnal Pendidikan dan Sains, 1(3), 156-163.

Andani, F., et al. 2023. Strategi shadow teacher dalam proses pembelajaran pada anak berkebutuhan khusus (tunawicara) di sekolah alam mahira kota Bengkulu. JPT: Jurnal Pendidikan Tematik, 4(2), 246-255.

Anhar, et al., 2024. Representasi Emosi Melalui Gestur dan Ekspresi Wajah dalam Film Miracle in Cell No. 7 Versi Indonesia (Analisis Pragmatik). Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 5(6), 6578-6588.

Cakraningrat, D., et al. 2024. Analisis Semiotika Pesan Kebahagiaan Pada Video Klip “Pastikan Riuh Akhiri Malammu” Karya Perunggu. Communique: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 6(2), 163-180.

Firdaus., et al. 2020. Komunikasi Nonverbal Guru Terhadap Siswa Anak Berkebutuhan Khusus (ABK) di Sekolah Luar Biasa Negeri (SLBN) Kelurahan Jatiwangi Kecamatan Asakota Kota Bima. Jurnal Komunikasi dan Kebudayaan, 7(1), 1-11.

Hamandia, M., & Maulidia. 2022. Peningkatan Pemahaman Mengenai Pendidikan Agama Islam Pada Anak Penyandang Tunawicara Melalui Penggunaan Bahasa Isyarat Sebagai Komunikasi Nonverbal. J-KIs: Jurnal Komunikasi Islam, 3(2), 101–112.

Islamiy, A. 2016. Penerapan Senyum Pustakawan Sebagai Keterampilan Sosial Di Perpustakaan. Berkala Ilmu Perpustakaan dan Informasi, 11(2), 44-49.

Karenina, M., et al. 2024. Menganalisis Karakter Anak Berkebutuhan Khusus Penyandang Tunawicara di Sekolah Dasar. Jurnal Nakula: Pusat Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Ilmu Sosial, 2(2), 100-108.

Kasmila, M., & Bidin. 2024. Komunikasi Nonverbal Dalam Membangun Komunikasi Efektif (Studi Kasus Pada Frontliner Bank Central Asia Batam). SCIENTIA JOURNAL: Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 6(2), 1-9.

Kustiawan, W., et al. 2022. Pengantar Komunikasi NonVerbal. Journal Analytica Islamica, 11(1), 1-7.

Lesilolo, H. 2019. Penerapan Teori Belajar Sosial Albert Bandura Dalam Proses Belajar Mengajar Di Sekolah. KENOSIS: Jurnal Kajian Teologi, 4(2), 186–202.

Norhasanah, & Zaini, M. 2018. Respon Guru Terhadap Pertanyaan Siswa Pada Pembelajaran Biologi di SMA. JPPMS: Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika dan Sains, 2(1), 11-14.

Nurjanah., & Engliana. 2022. Sosialisasi Komunikasi Nonverbal Untuk Komunikasi Efektif Dengan Anak Di Posyandu Durian 1. Jurnal PkM Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(6), 621-628.

Parzuchowski, M., & Wojciszke, B. 2014. Hand over Heart Primes Moral Judgments and Behavior. Journal of Nonverbal Behavior, 38(1), 145-165.

Putri, I. 2018. Komunikasi Non Verbal (Makna Kinesik) Pesulap Dalam Pertunjukan Sulap Klasik, Jurnal Ilmiah Syi'ar, 18(1), 56-73.

Rahmawati, A., & Iman, T. 2023. Perbedaan Komunikasi Nonverbal Antar Budaya Pada Etnis Sasak Dan Samawa Di Kecamatan Sumbawa. Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi Communique, 6(1), 37-45.

Sarah, N. N. 2017. Bahasa Non Verbal Dalam Komunikasi. Jurnal Sekretari Universitas Pamulang, 1(2), 1-39.

Yustika, G. 14 November 2024. 17 Macam Ekspresi Wajah yang Mencerminkan Emosi Kita, diakses pada 8 Januari 2024, dari https://www.orami.co.id/magazine/ekspresi-wajah

Published

12/30/2024

How to Cite

Wulandari, R. D. E. ., Fatimah, D. N. ., & Mintowati, M. . (2024). Penggunaan Komunikasi Nonverbal pada Penyandang Tunawicara dalam Film Return of the Cuckoo. Ksatra: Jurnal Kajian Bahasa Dan Sastra, 6(2), 301–322. https://doi.org/10.52217/ksatra.v6i2.1705

Issue

Section

Articles