PENINGKATAN KEMAMPUAN MENULIS NASKAH DRAMA MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE CIRC DENGAN MEDIA KARTU SITUASI KHAYAL PADA SISWA KELAS VI-B SDN 1 BERINGIN RAYA

Authors

  • Indun Marwani SDN 1 Beringin Raya

Keywords:

CIRC (Cooperative, Integrated, Reading, and Composition), writing drama scripts, changes in student behavior

Abstract

This study aims to: 1) improve the students' writing skills of SD Negeri 1 Beringin Raya, Kemiling District, Bandar Lampung City through the CIRC (Cooperative Integrated Reading and Composition) learning model and imaginary situation card media; 2) increasing behavior change in students of SD Negeri 1 Beringin Raya, Kemiling District, Bandar Lampung City in writing drama scripts through the CIRC (Cooperative Integrated Reading and Composition) learning model and imaginary situation card media. The method used is classroom action research. This classroom action research is expected to improve the quality of learning to write drama scripts. This research was conducted in three cycles, namely cycle I, cycle II and cycle III. The results showed that 1) learning to write drama scripts through the Cooperative Learning Model Type CIRC (Cooperative, Integrated, Reading, and Composition) and imaginary situation card media can help students improve their ability to write drama scripts; 2) The improvement of students' abilities in writing drama scripts is followed by changes in student behavior that lead to positive behavior.

References

Effendi, Anwar; dkk. (2001). Pengajaran Apresiasi Satra. Jakarta: Universitas Terbuka.

Harjasujana, AS. (1997). Membaca 2. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan

Hernowo, AS. (2006). Quantum Writing. Bandung: Mizan Learning Centre.

Istarani. (2012). 58 Model Pembelajaran Inovatif. Medan: Media Persada.

Khoimah, Nur. (2011). Peningkatan Kemampuan Menulis Naskah Drama Siswa Kelas VIIIA MTs Ma’arif NU 1 Jatilawang Kabupaten Banyumas dengan Teknik Membuat Kerangka tulisan Berdasarkan Media Cerita Bergambar. Skripsi. Jurusan Bahasa dan Sastra Indonesia. Fakultas Bahasa dan Seni. Universitas Negeri Semarang.

Komariyah. (2006). Peningkatan Keterampilan Menulis Teks Drama DenganPendekatan Kontekstual Komponen Pemodelan Kelas XI IPA 2 MA Al-Asror Patemon. Skripsi. UNNES.

Luxemburg, dkk. (1989). Pengantar Ilmu Sastra: Diindonesiakan oleh Dick Hartoko. Jakarta: Gramedia

Mulyasa. (2006). Kurikulum Berbasis Kompeutensi Konsep, Karakteristik, Implementasi, dan Inovasi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Nuryatin, Agus. (2008). Pembelajaran Menulis Karya Sastra Cerita Pendek : Memberi Bekal Life Skill Kepada Siswa. Jurnal Hiski.

Slavin, Robert. (2008). Cooperative Learning Teori, Riset, dan Praktik Diterjemahkan oleh Nurulita Yusron. Bandung: Penerbit Nusa Media

Soeparno. (1988). Media Pembelajaran Bahasa. Klaten: Intan Pariwara.

Tarigan, Henry Guntur. (2008). Membaca Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.

Wicaksono, Andri. (2014). Menulis Kreatif Sastra dan Beberapa Model Pembelajarannya. Yogyakarta: Garudhawaca.

Widodo, Chosim S. dan Jasmadi. (2008). Panduan Menyusun Bahan Ajar BerbasisKompetensi. Jakarta: PT Alex Media Komputindo.

Wiyanto, Asul. (2002). Terampil Bermain Drama. Jakarta: Grasindo.

Wiyatmi. (2009). Pengantar Kajian Sastra. Yogyakarta: Pustaka Book Publisher.

Yandianto. (2004). Apresiasi Karya Sastra dan Pujangga Indonesia. Bandung: CV. M2S.

Published

2020-06-22

How to Cite

Marwani, I. . (2020). PENINGKATAN KEMAMPUAN MENULIS NASKAH DRAMA MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE CIRC DENGAN MEDIA KARTU SITUASI KHAYAL PADA SISWA KELAS VI-B SDN 1 BERINGIN RAYA. Ksatra: Jurnal Kajian Bahasa Dan Sastra, 2(1), 53–62. Retrieved from https://jurnal.stkippgribl.ac.id/index.php/ksatra/article/view/409

Issue

Section

Articles