METODE PROBLEM BASED LEARNING (PBL) UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR PERUBAHAN LINGKUNGAN PADA SISWA KELAS X SMAN 1 SUNGKAI SELATAN TP 2019/2020
Keywords:
Problem Based Learning (PBL), learning activities, learning outcomesAbstract
The purpose of this study is to increase the activity and learning outcomes of Environmental Change through the Problem Based Learning (PBL) method. The research was carried out at SMA Negeri 1 Sungkai Selatan Sungkai Selatan, North Lampung in class X semester I students for the 2019/2020 academic year. The research method used in this research is Classroom Action which is carried out through three cycles within a period of three months. The subjects of this study were students of Class X SMA Negeri 1 Sungkai Selatan. The results showed that the Problem Based Learning (PBL) learning model could increase the activity and learning outcomes of Environmental Change students in class X SMA Negeri 1 Sungkai Selatan.
References
Depdiknas. (2006). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Depdiknas
Djamarah, Syaiful Bahri. (1999). Prestasi Belajar dan Kompetensi Guru. Surabaya: PT Usaha Nasional.
Hamalik, Omar. (2008). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Ismail. (2002). Pembelajaran Berdasarkan Masalah (Problem Based-Instruction). Makalah disajikan pada Pelatihan TOT Pembelajaran Konstekstual. Surabaya: tidak diterbitkan.
Ibrahim, Muslimin dan Nur, Muhammad. (2000). Pengajaran Berdasarkan Masalah. Surabaya: University Press.
Nasution, S. (2000). Didaktik Asas-Asas Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.
Nurhadi. (2004). Kurikulum 2004 Pertanyaan dan Jawaban. Jakarta: Grasindo
Sardiman. (2006). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Slameto. (2003). Belajar dan Faktor - Faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Sukoriyanto. (2001). Langkah-langkah dalam Pengajaran dengan Menggunakan Penyelesaian Masalah. Dalam Jurnal Matematika atau Pembelajarannya. Malang: JICA
Sagala, Syaiful. (2009). Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.