METODE PROBLEM BASED LEARNING (PBL) UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR PERUBAHAN LINGKUNGAN PADA SISWA KELAS X SMAN 1 SUNGKAI SELATAN TP 2019/2020

Authors

  • Tina Riyanti SMAN 1 Sungkai Selatan

Keywords:

Problem Based Learning (PBL), learning activities, learning outcomes

Abstract

The purpose of this study is to increase the activity and learning outcomes of Environmental Change through the Problem Based Learning (PBL) method. The research was carried out at SMA Negeri 1 Sungkai Selatan Sungkai Selatan, North Lampung in class X semester I students for the 2019/2020 academic year. The research method used in this research is Classroom Action which is carried out through three cycles within a period of three months. The subjects of this study were students of Class X SMA Negeri 1 Sungkai Selatan. The results showed that the Problem Based Learning (PBL) learning model could increase the activity and learning outcomes of Environmental Change students in class X SMA Negeri 1 Sungkai Selatan.

References

Depdiknas. (2006). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Depdiknas

Djamarah, Syaiful Bahri. (1999). Prestasi Belajar dan Kompetensi Guru. Surabaya: PT Usaha Nasional.

Hamalik, Omar. (2008). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Ismail. (2002). Pembelajaran Berdasarkan Masalah (Problem Based-Instruction). Makalah disajikan pada Pelatihan TOT Pembelajaran Konstekstual. Surabaya: tidak diterbitkan.

Ibrahim, Muslimin dan Nur, Muhammad. (2000). Pengajaran Berdasarkan Masalah. Surabaya: University Press.

Nasution, S. (2000). Didaktik Asas-Asas Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Nurhadi. (2004). Kurikulum 2004 Pertanyaan dan Jawaban. Jakarta: Grasindo

Sardiman. (2006). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Slameto. (2003). Belajar dan Faktor - Faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sukoriyanto. (2001). Langkah-langkah dalam Pengajaran dengan Menggunakan Penyelesaian Masalah. Dalam Jurnal Matematika atau Pembelajarannya. Malang: JICA

Sagala, Syaiful. (2009). Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Downloads

Published

2021-10-14

How to Cite

Riyanti, T. . (2021). METODE PROBLEM BASED LEARNING (PBL) UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR PERUBAHAN LINGKUNGAN PADA SISWA KELAS X SMAN 1 SUNGKAI SELATAN TP 2019/2020. Lentera: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 14(2), 347–362. Retrieved from https://jurnal.stkippgribl.ac.id/index.php/lentera/article/view/81

Issue

Section

Articles