Implementasi Kurikulum Merdeka di SDN 2 Pasuruan dalam Meningkatkan Akhlak Beragama
DOI:
https://doi.org/10.52217/pedagogia.v6i2.1737Keywords:
Implementation, Meredeka Curriculum, Religious MoralsAbstract
The curriculum is present as a guide used by educators where the curriculum undergoes various changes as a form of adaptation to a dynamic era. One of them is by implementing an merdeka curriculum where this curriculum tends to be considered as a new one. This curriculum is still in the process of being implemented gradually. Nevertheless, there are some schools have implemented merdeka curriculum. Those schools have emphasized independent learning according to the needs and characteristics of students. This study aims to determine and analyze the implementation of the merdeka curriculum at Public Elementary School 2 Pasuruan in improving religious morals. This research is a descriptive research with a qualitative approach. While the data analysis used is the Miles and Huberman model which includes data reduction, data presentation and conclusion drawing or verification. The results of this study indicate that the implementation of the merdeka curriculum at Public Elementary School 2 Pasuruan has started to run effectively in improving religious morals. The implementation of the independent curriculum is a very good breakthrough to be implemented, because in its policies it can make it easier for teachers to teach basic and important material to students without having to be burdened with other essential material.
References
Aranggere, S.M.W.S., dan Hakim, D.M. (2022). Implementasi Program Merdeka Belajar pada Pembelajaran Aqidah Akhlak dalam Mengembangkan Kreativitas Peserta Didik di MTs Hidayatul Mubtadi’in Tasikmadu Malang, Pendidikan Islam 7, no. 3
Choli, I., & Rifa’i, A. (2021). Development Of Student Religious Attitudes During The Covid-19 Pandemic. At-Tarbiyat: Jurnal Pendidikan Islam, 4(2).
Darise, G.N. (2021). Pendidikan Agama Islam Dalam Konteks Merdeka Belajar, Jurnal Ilmiah PAI (FITK) IAIN Manado, Vol.2, No.2
Desrianti, N.Y. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Perspektif Manajemen Pendidikan Islam, Manajemen Pendidikan Islam 4, no. 2
Dito, H.P.S.B. (2021). Ampak Revolusi Industri 4.0 pada Sektor Pendidikan: Kajian Literatur Mengenai Digital pada Pendidikan Dasar dan Menengah, Sains dan Edukasi Sains, 4, no. 2.
Hewi, M.S.L., (2020), Refleksi Hasil Pisa (The Programme For International Student Assesment): Upaya Perbaikan Bertumpu pada Pendidikan Anak Usia Dini, Golden Age, Universitas Hamzanwadi 4, no. 1
Hudri, S., dan Umam, K. (2022). Konsep dan Implementasi Merdeka Belajar pada Evaluasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam, Journal of Islamic Studies 2, no. 1
Indarta, Y. (2022). Relevansi Kurikulum Merdeka Belajar dengan Model Pembelajaran Abad 21 dalam Perkembangan Era Society 5.0, Jurnal Ilmu Pendidikan 4, no. 2.
Khoirurrijal. (2022), Pengembangan Kurikulum Merdeka, Malang: CV Literasi Nusantara Abadi
Maghfiroh, N., dan Sholeh, M. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Kampus Merdeka dalam Menghadapi Era Disrupsi dan Era Society 5.0, Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan 9, no. 5.
Marisa, M. (2021). Inovasi Kurikulum Merdeka Belajar di Era Society 5.0, Sejarah, Pendidikan dan Humaniora 5, no. 1
Mufid, M. dan Utsman, A.F. (2022). Pengembangan Media Evaluasi Pembelajaran Berbasis Game Internet Educandy Sebagai Sarana Pembelajaran Daring, Murobbi: Ilmu Pendidikan 6, no. 2
Mubarok, D. (2021). Pelaksanaan Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Fikih Melalui Metode Demonstrasi Berbasis ICT. Tanzhimuna, 1(1), 1–18.
Ngafifi, M. (2021). Kemajuan Teknologi dan Pola Hidup Manusia dalam Perspektif Sosial Budaya, Pembangunan Pendidikan dan Aplikasi 2, no. 1
Pillawaty, S.S. (2023). Problematika Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Mengimplementasikan Kurikulum Merdeka, Jurnal Prosiding Ilmu Kependidikan UNIDA Gontor, Vol. 1.
Rahayu, P.R., Rosita, R., Yuyu, Rahayuningsih., Hermawan, A.H. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar di Sekolah Penggerak, Basicedu 6, no. 4.
Sari, R.M. (2023). Analisis Kebijakan Merdeka Belajar sebagai Strategi Peningkatan Mutu Pendidikan, PRODU: Prokurasi Edukasi Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 1, no. 1.
Setiawati, F. (2022). Dampak Kebijakan Perubahan Kurikulum terhadap Pembelajaran di Sekolah, “Manajemen Pendidikan Islam,” Manajemen Pendidikan Islam 07, no. 1.
Soetopo dan Soemanto, (2021). Pembinaan dan Pengembangan Kurikulum Sebagai Substansi Problem Administrasi Pendidikan, Jakarta: Bumi Aksara
Wartoyo, F.X. (2022). Menakar Korelatifitas Merdeka Belajar dengan Sistem Pendidikan Nasional Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 dan Pancasila, Kajian dan Penelitian Hukum 4, no. 2.