PERKEMBANGAN PRAGMATIK DALAM PEMEROLEHAN BAHASA ANAK

Authors

  • Fitria Akhyar Universitas Lampung

Keywords:

pragmatic, child language acquisition

Abstract

This study aims to describe theoritically related to the development of pragmatic category languages in children. The subjects studied were dominated by pre-school children (under 7 years). The method used in writing this paper is a literature study. Based on the literature that has been studied, it is found that: (1) in each context of dialogue there is a violation of the maxims with a certain frequency. Some responses from resource persons are straightforward and very informative or have adhered to the maxim of quantity, quality, relevance, and method; (2) the number of violations of maxims carried out by respondents can be seen as something natural and a natural process. (3) children preschool age still use positive politeness strategy to express their wishes.

References

Chaer, Abdul. (2003). Linguistik Umum. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Dardjowidjojo, Soenjono. (2000). Echa: Kisah Pemerolehan Bahasa Anak. Jakarta: PT. Gramedia Widiasarana Indonesia.

Dardjowidjojo, Soenjono. (2005). Psiolinguistik Pengantar Pemahaman Bahasa. Manusia. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.

Helti, Yulia. (2016). "Karakteristik Perkembangan Bahasa Anak Sd Dalam Berkomunikasi". Jurnal CERDAS Proklamator, Vol 4, No 1: Juni 2016, hh. 1-31.

Kushartanti, B. (2009). "Strategi Kesantunan Bahasa pada Anak-Anak Usia Prasekolah". Artikel (online), Masyarakat Linguistik Indonesia, Vol. 27, No. 2, Agustus 2009, hh.257-270, https://www.linguistik-indonesia.org.

Musfiroh, Tadkiroatun. (2008). Cerdas Melalui Bermain. Jakarta: Grasindo.

Ocktarani, Yesika Maya. (2013). Performa Pragmatik Anak Usia Tiga Tahun Dari Beragam Latar Belakang Sosial". Prosiding Konferensi Nasional Ppni Jawa Tengah Tahun 2013. hh. 245-255.

Pateda, Mansoer. (1990). Sosiolinguistik. Bandung: Angkasa

Purwo, Bambang Kaswanti. (2015). “Perkembangan Bahasa Anak Pragmatik Dan Tata Bahasa”. (Bahan Perkuliahan/Artikel). Tidak diterbitkan,. Jakarta: Universitas Negeri Jakarta.

Suhartono. (2005). Pengembangan Keterampilan Berbicara Anak Usia Dini. Jakarta: Depertemen Pendidikan Nasional.

Susanto, Ahmad. (2011). Perkem-bangan Anak Usia Dini. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Wahab, Laode Abdul. (2013a). "Pemerolehan Pragmatik pada Anak Usia 2 Tahun (Studi pada Neilika Elen Elmaihira Warga Desa Cialam Jaya Konda)". Shautut Tarbiyah, ejournal.iainkendari.ac.id/shautut-tarbiyah/article/view/60, hh. 136-148

Wahab, Laode Abdul. (2013b). "Pemerolehan Pragmatik Pada Anak Usia 3 Tahun (Studi Pada Asysyifa Ibrahim Warga Kendari Barat)". Jurnal Al-Ta’dib, Vol. 6 No. 2, Juli - Desember 2013, hh.30-40.

Werdiningsih, Dyah. (2008). "Konstruksi Kreatif Pemerolehan Kompetensi Pragmatik Anak Usia Prasekolah". Diksi, Vol. : 15 No. 1 Januari 2008, hh. 63-74.

Published

2019-06-10

How to Cite

Akhyar, F. . (2019). PERKEMBANGAN PRAGMATIK DALAM PEMEROLEHAN BAHASA ANAK. Ksatra: Jurnal Kajian Bahasa Dan Sastra, 1(1), 75–86. Retrieved from https://jurnal.stkippgribl.ac.id/index.php/ksatra/article/view/387

Issue

Section

Articles