PENDEKATAN DISCOVERY UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS BELAJAR DAN PENGUASAAN KOSAKATA PADA SISWA KELAS B2 TK MUTIARA INSANI BANDAR LAMPUNG

Authors

  • Titi Aryani TK Mutiara Insani Bandar Lampung

Keywords:

activity, achievement, discovery approach

Abstract

The purpose of this study was to describe the improvement of vocabulary learning achievement by applying the discovery approach of B2 grade students of Mutiara Insani Kindergarten, Bandar Lampung. The method used in this research is Classroom Action Research (PTK). The research subjects were students of class B2 even Semester TK Mutiara Insani Bandar Lampung, totaling 20 students. Data obtained from observer observation sheet notes on the learning process planned by the researcher, learning activity sheet, and test sheet to determine learning achievement. The data were analyzed using simple statistics, namely the percentage. The action was carried out from January to March 2019. The results of the study were 65% active cycle 1 learning activity, 75% active cycle II increased 10%, 85% active cycle III, increased 10%. While learning achievement in cycle I completed 65%, cycle II completed 75%, increased by 10%, cycle III completed 95%, increased by 20%, and records of observers who partnered with researchers showed good average criteria. The conclusion of this research is that the application of discovery learning approach can increase vocabulary learning activity and achievement in class B2 students of Mutiara Insani Kindergarten, Bandar Lampung.

References

A.M., Sardiman. (2005). Interaksi Dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Press.

Agnita W., Danny. (2015). Pengaruh Penguasaan Kosakata Terhadap Keterampilan Menulis Pada Mahasiswa Pendidikan Bahasa Jepang Semester III Universitas Negeri Semarang. Skripsi. Jurusan Bahasa dan Sastra Asing. Fakultas Bahasa dan Seni. Universitas Negeri Semarang.

Ahmadi, Abu. (2001). Psikologi Sosial. Jakarta: Rineka Cipta.

Aqib, Zainal. (2013). Model-model, Media, dan Strategi Pembelajaran Kontekstual (inovatif). Bandung: Yrama Widdya.

Crow, Lester D. and Crow, Alice. (2002). Human Development and Learning. New York: American Book Company.

Dimyati dan Mudjiono. (2002). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta dan Depdikbud.

Hurlock, Elizabeth B. (1997). Perkembangan Anak. Jakarta: Erlangga.

Keraf Gorys. (2007). Diksi dan Gaya Bahasa. Jakarta : Gramedia Pustaka Utama.

Mulyani, Sri. (2019). Peningkatan Minat dan Hasil Belajar Penguasaan Kosakata dalam Materi Narative Text Menggunakan Model Discovery Learning dengan Teknik Talking Stick. Lembaran Ilmu Kependidikan, 48(2) (2019): 72-78, http://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/LIK.

Nur, Mohamad. (1999). Pemotivasian Siswa Untuk Belajar. Surabaya: Universitas Negeri Surabaya.

Purwanto, Ngalim. (1992). Psikologi pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Sagala, Syaiful. (2005). Konsep dan Makna Pembelajaran Untuk Membantu. Memecahkan Problematika Belajar dan Mengajar. Bandung: Alfabeta.

Saputra, Akbar Hendra. (2015). Peningkatan penguasaan kosakata menggunakan metode guided discovery pada siswa tunarungu kelas iv di sekolah luar biasa wiyata dharma i sleman. SKRIPSI. Yogyakarta: Diajukan kepada Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Yogyakarta.

Subyakto, U & Nababan. (1992). Psikolinguistik Suatu Pengantar. Jakarta: Gramedia.

Suparlan; Budimansyah, Dasim; Danny Meirawan. (2008). Perkembangan Pembelajaran Aktif, Kreatif, Efektif, dan Menyenangkan. Bandung: PT Genesindo.

Tahir, Marniat. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning dengan Pendekatan Kontruktivisme terhadap Peningkatan Hasil Belajar Matematika Siswa. SQUARE : Journal of Mathematics and Mathematics Education, Volume 1, No. 1, 2019, pp. 1-11, http://dx.doi.org/10.21580/square.2019.1.1.4021

Tarigan, Henry G. (1993). Prinsip-prinsip Dasar Sastra. Bandung: PT Angkasa.

Wijaya Kusuma & Dedi Dwitagama. (2019). Mengenal Penelitian Tindakan Kelas Edisi Kedua. Jakarta: Indeks Permata Puri Media.

Yustita, Widya. (2011). Efektifitas Penggunaan CD Interaktif Terhadap Peningkatan Penguasaan Kosakata Bahasa Inggris Anak Tunarungu Kelas Menengah di SLB Negeri 1 Sleman. Yogyakarta. SKRIPSI. PLB-FIP UNY.

Published

2020-06-22

How to Cite

Aryani, T. . (2020). PENDEKATAN DISCOVERY UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS BELAJAR DAN PENGUASAAN KOSAKATA PADA SISWA KELAS B2 TK MUTIARA INSANI BANDAR LAMPUNG. Ksatra: Jurnal Kajian Bahasa Dan Sastra, 2(1), 69–80. Retrieved from https://jurnal.stkippgribl.ac.id/index.php/ksatra/article/view/411

Issue

Section

Articles