ANALISIS WACANA IKLAN PRODUK KECANTIKAN BERUPA LIPSTIK PADA TELEVISI BERDASARKAN STRUKTUR DAN FUNGSI BAHASA
Keywords:
discourse analysis, advertising, lipstickAbstract
This research describes the structure and function of Lipstick Beauty Product advertisements on television. This study uses a discourse analysis approach, this type of research is qualitative. The method used in this research is descriptive analysis. The data source of this research is in the form of Lipstick Beauty Product advertisements on television, which contains the structure and function of the advertising language.The results of the study describe the structure of lipstick beauty product advertisements on television consisting of language functions contained in food and beverage product advertisements on television including: (a) information functions, (b) persuasive functions and to form a positive image of the product to potential consumers.
References
Ariesta, Wiwik, Rohman Widi Astuti, dkk. (2019). Analisis Wacana Iklan Baris Penjualan Tanah (Struktur dan Bentuk Bahasa) Dalam Harian Kompas. URECOL. 23-30.
Eriyanto. (2006). Analisis Wacana Pengantar Analisis Teks Media. Yogyakarta. Lkis.
Halim, Bobby. (2017). Kajian Semiotika Pada Iklan Televisi OLX.CO.ID Bekas Jadi Berkah. Besaung Jurnal Seni Desain dan Budaya. Vol.2, No. 1:24-29).
Mulyana. (2005). Kajian Wacana. Yogyakarta: Tiara Wacana.
Musaffak. (2015). Analisis Wacana Iklan Makanan dan Minuman Pada Televisi Berdasarkan Struktur dan Fungsi Bahasa. Kembara: Jurnal Keilmuan Bahasa, Sastra dan Pengajarannya , Vol 1, No. 2, Oktober, Hal. 224-232.
Rani, Abdul. (2006). Analisis Wacana: Sebuah Kajian Bahasa dalam Pemakaian. Malang: Bayumedia Publishing.
Sadhono, Khundharu; Usdiyanto, dkk. (Sumarlam , ed.). (2009). Teori dan Praktik Analisis Wacana dan Percakapannya. Surakarta: Pustaka Cakra.
Setiawan, B. (2012). Analisis Wacana. Salatiga: Widya Sari Press.
Sumasari, Yoani Julita. (2014). Analisis Wacana Iklan Kosmetik di Media Televisi. Pena: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, Vol. 4, No. 1, Hal. 51-61.
Wicaksono, Andri. (2019). Analisis Kritis Iklan Operator Seluler (Teks dan Konteks Iklan XL dengan Kartu As). Ksatra: Jurnal kajian Bahasa dan Sastra. Vol. 1, No. 1, Hal 1-13.
Zerlina, Vida Gessy. (2014). “Struktur Iklan dan Struktur Wacana Pada Iklan Kosmetik untuk Wajah dalam Majalah Gogirl: Suatu Kajian Analisis Wacana”. Skripsi. Surakarta: IAIN Surakarta.