UPAYA MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENULIS TEKS EKSPLANASI DAN HASIL BELAJAR BAHASA INDONESIA DENGAN METODE INKUIRI PADA SISWA KELAS XI IPS 1 SMA NEGERI 3 METRO

Authors

  • Cik Ayu Kesuma Sekolah Menengah Atas Negeri 3 Metro

Keywords:

Write Tex Exlpanation Methode Inquiry

Abstract

This study aims to describe the improvement of skills and learning outcomes of Indonesian language, especially writing explanatory text for class XI IPS 1 SMA Negeri 3 Metro using the inquiry method. The research design used was classroom action research. Methods and data collection tools using test and non-test techniques (observation, documentation, and interviews). The results showed an increase in explanatory text writing skills in the pre-cycle an average of 79.25%, in the first cycle it became 96.83, in the second cycle the explanatory text writing skill was 108.91, and the third cycle was 200.16. The increase in pre-cycle 17.25%, cycle II to 12.08% and to cycle III to 91.25%. Furthermore, the average pre-cycle Indonesian learning outcomes were 5, cycle I got an average of 7, cycle II became 8, and cycle III became 9. The increase in pre-cycle to cycle I was 2%, cycle I to cycle II was 1%, cycle II to cycle III to 1%.

References

Arsyad, A. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.

Dimyati dan Mudjiono. (2013). Belajar dan Proses Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta

Faradila, Utin; Syambasril, Wartiningsih, Agus. (2018). Peningkatan Kemampuan Menulis Teks Eksplanasi Menggunakan Metode Inquiri Learning Pada Siswa Kelas VIIA. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, Vol 7, No 6 (2018)

Gulo, W. (2010). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Grasindo

Hassoubah, Z.I. (2010). Developing Creative and Critical Thinking Skill. Cara Berpikir Kreatif dan Kritis. Terjemahan Bambang Duryadi. 2012. Bandung: Nuansa.

Jihad, A. dan Haris, Abdul. (2012). Evaluasi Pembelajaran. Yogya-karta: Multi Presindo

Marahami, Ismail. (2008). Menulis Secara Populer. Cetakan Kelima. Jakarta: Pustaka Jaya.

Mahsun, Moh, (2013. Pelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Teks. Jakarta: Rajawali Press.

Marahami, Ismail. (2005). Menulis Secara Populer. Cetakan Kelima. Jakarta: Pustaka Jaya.

Ngalimun. (2013). Perkembangan dan Pengembangan Kreativitas. Yogyakarta: Aswaja Pressindo

Restuti. (2013). Mandiri Bahasa Indonesia. Jakarta: Erlangga.

Salim, Peter. (1991). The Contemporary English-Indonesia. Jakarta; Modern English Press.

Semi, M. Atar. (2009). Menulis Efektif. Padang: Angkasa Raya.

Semiawan, Conny R. (2009). Memupuk Aspek Kreasivitas Siswa Sekolah Menengah. Jakarta: Gramedia

Sudjana, Nana. (2013). Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru

Suprijono, Agus, (2013). Cooperative Learning Teori dan Aplikasi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Susanto. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di SD. Jakarta: Kencana Prenada

Suyono. (2016). Implementasi Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Rosda Karya

Tarigan, Henry Guntur. (2013). Menulis Sebagai Suatu Ketrampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa

Wagiran. (2005). Menulis Karangan Narasi. Porwokerto: UM Pres.

Wiyanto, A. (2008). Tiga Pilar Pembelajaran Bahasa Indonesia. Bandung: UPI

Winataputra, Udin S. (2012). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Universitas Terbuka.

Published

12/01/2020

How to Cite

Kesuma, C. A. . (2020). UPAYA MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENULIS TEKS EKSPLANASI DAN HASIL BELAJAR BAHASA INDONESIA DENGAN METODE INKUIRI PADA SISWA KELAS XI IPS 1 SMA NEGERI 3 METRO. Ksatra: Jurnal Kajian Bahasa Dan Sastra, 2(2), 159–172. Retrieved from https://jurnal.stkippgribl.ac.id/index.php/ksatra/article/view/421

Issue

Section

Articles