PENINGKATAN KETERAMPILAN MENULIS TEKS ANEKDOT DAN PRESTASI BELAJAR BAHASA INDONESIA DENGAN METODE INKUIRI PESERTA DIDIK KELAS X IPA 1 SMAN 3 METRO
Keywords:
inquiry method, anecdotal textAbstract
The research objective was to describe the writing skills of anecdotal texts using the inquiry method for students of Science class X.1 State Senior High School 3 Metro. The research design used was classroom action research, including observation, documentation, and interviews. Techniques and collections in the form of test and non-test data. The results showed an increase in pre-cycle anecdotal text writing skills to the first cycle, the total percentage was 47.38%, and the average learning achievement of students in pre-cycle 46, in the first cycle to 66, increased by 20%. The increase in the percentage of anecdotal text writing skills in cycle II was 97.68%. When compared with the first cycle of 47.38% to the second cycle of 97.68%, there was an increase of 50.30%. In the third cycle, the improvement of anecdotal text writing skills was 65.69. In the third cycle the average anecdotal text writing skill score was 85, an increase of 10%. Thus, the Inquiry method can improve the skills in writing anecdotal texts.
References
Dimyati dan Mudjiono. (2012). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
Fathurohman, M. dan Sulistyorini. (2012). Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: Teras.
Rahmanadia. (2010). Ambiguitas Makna Dalam Anekdot. Jakarta: FIB-UI Press.
Husen, Ida Sundari. (2001). “Yang Lucu dalam Lelucon Perancis”. Dalam Rahayu Hidayat (Ed), hlm 348-379. Meretas Ranah Bahasa, Semiloka, dan Budaya. Yogyakarta: Bentang Budaya.
Hariyanto. (2011). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Gramedia
Kemdikbud. (2013). Bahasa Indonesia Kelas X. Jakarta: Kemdikbud
Kosasih, Engkos. (2017). Jenis-jenis Teks: Fungsi,Strktur, dan Kaidah Kebahasaan. Bandung: Yrama Widya
Poerwodarminto, WJS. (2008). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.
Mutiah, Diana. (2012). Psikologi Bermaian Anak Usia Dini. Bandung: Rosda Karya
Mayora, Syahrul dan Tressyalina. (2017). Pengaruh Model Discovery Learning Berbantuan Media Audiovisual Terhadap Keterampilan Menulis Teks Anekdot Siswa Kelas X SMA Negeri Lembah Gumanti. Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 6 (1), hal. 193
Rachman, Arief. (2014). Guru. Jakarta: Essensi, Erlangga Group.
Rahman, Taufiqur. (2018). Teks Dalam Kajian Struktur Kebahasaan. Jakarta: Kompas
Sofyan, Amri. (2010). Konstruksi Pengembangan Pembelajaran. Jakarta: Prestasi Pustaka Jaya.
Syah, Muhibin. (2011). Psikologi Belajar. Jakarta; Raja Grafindo.
Sanjaya, Wina. (2012). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan Bandung: Kencana.
Sitiatava,Rizema Putra. (2013). Desain Belajar Mengajar Kreatif Berbasis Sains. Yogyakarta: Diva Press.
Satori, Djam’an. (2013). Profesi Keguruan. Jakarta: Universitas Terbuka.
Satata, Sri. (2013). Bahasa Indonesia Paket CModul Tema 5:Teks Anekdot.
Jakarta: Kemdikbud
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kuantitatife, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta.
Tarigan, Henry Guntur. (2013). Menulis Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Bumi Aksara.
Tim Cedas Komunika. (2013). Bahasa Indonesua: Berbasis Pendidikan Karakter Bangsa (KTSP) Bandung: SEWU (Srikandi Empat Widya Utama).
Wachidah, Siti. (2004). Pembelajaran Teks Anekdot. Jakarta: Depdiknas
Wachid, Sahari Nor. (2010). Peningkatan Kemampuan Menulis Naskah Drama dengan Menggunakan Anekdot Sebagai Sumber Belajar Pada Siswa Kelas XI IPA 1 SMA Brawijaya Smart School (BBS). Skripsi, Tidak Diterbitkan.
Winataputra, 2014. Teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Univeritas Terbuka.
Wardhani, I.G.A.K, 2014. Peneltian Tindakan Kelas. Jakarta: Universitas Terbuka
Yumartati, A, 2011. Kajian Implikatur Wacana Humr Anekdot Sufi Nasrudin: Kajian Fragmatik Bersastra (Jurnal Ilmiah Bahasa dan Sastra) Vol.XXV Nomor 2, hal 21-46. Yogyakarta: Gress Press.