PENINGKATAN KETERAMPILAN MENULIS TEKS ANEKDOT DAN PRESTASI BELAJAR BAHASA INDONESIA DENGAN METODE INKUIRI PESERTA DIDIK KELAS X IPA 1 SMAN 3 METRO

Authors

  • Susnelly Susnelly SMAN 3 Metro

Keywords:

inquiry method, anecdotal text

Abstract

The research objective was to describe the writing skills of anecdotal texts using the inquiry method for students of Science class X.1 State Senior High School 3 Metro. The research design used was classroom action research, including observation, documentation, and interviews. Techniques and collections in the form of test and non-test data. The results showed an increase in pre-cycle anecdotal text writing skills to the first cycle, the total percentage was 47.38%, and the average learning achievement of students in pre-cycle 46, in the first cycle to 66, increased by 20%. The increase in the percentage of anecdotal text writing skills in cycle II was 97.68%. When compared with the first cycle of 47.38% to the second cycle of 97.68%, there was an increase of 50.30%. In the third cycle, the improvement of anecdotal text writing skills was 65.69. In the third cycle the average anecdotal text writing skill score was 85, an increase of 10%. Thus, the Inquiry method can improve the skills  in writing anecdotal texts.

References

Dimyati dan Mudjiono. (2012). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Fathurohman, M. dan Sulistyorini. (2012). Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: Teras.

Rahmanadia. (2010). Ambiguitas Makna Dalam Anekdot. Jakarta: FIB-UI Press.

Husen, Ida Sundari. (2001). “Yang Lucu dalam Lelucon Perancis”. Dalam Rahayu Hidayat (Ed), hlm 348-379. Meretas Ranah Bahasa, Semiloka, dan Budaya. Yogyakarta: Bentang Budaya.

Hariyanto. (2011). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Gramedia

Kemdikbud. (2013). Bahasa Indonesia Kelas X. Jakarta: Kemdikbud

Kosasih, Engkos. (2017). Jenis-jenis Teks: Fungsi,Strktur, dan Kaidah Kebahasaan. Bandung: Yrama Widya

Poerwodarminto, WJS. (2008). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Mutiah, Diana. (2012). Psikologi Bermaian Anak Usia Dini. Bandung: Rosda Karya

Mayora, Syahrul dan Tressyalina. (2017). Pengaruh Model Discovery Learning Berbantuan Media Audiovisual Terhadap Keterampilan Menulis Teks Anekdot Siswa Kelas X SMA Negeri Lembah Gumanti. Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 6 (1), hal. 193

Rachman, Arief. (2014). Guru. Jakarta: Essensi, Erlangga Group.

Rahman, Taufiqur. (2018). Teks Dalam Kajian Struktur Kebahasaan. Jakarta: Kompas

Sofyan, Amri. (2010). Konstruksi Pengembangan Pembelajaran. Jakarta: Prestasi Pustaka Jaya.

Syah, Muhibin. (2011). Psikologi Belajar. Jakarta; Raja Grafindo.

Sanjaya, Wina. (2012). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan Bandung: Kencana.

Sitiatava,Rizema Putra. (2013). Desain Belajar Mengajar Kreatif Berbasis Sains. Yogyakarta: Diva Press.

Satori, Djam’an. (2013). Profesi Keguruan. Jakarta: Universitas Terbuka.

Satata, Sri. (2013). Bahasa Indonesia Paket CModul Tema 5:Teks Anekdot.

Jakarta: Kemdikbud

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kuantitatife, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Tarigan, Henry Guntur. (2013). Menulis Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Bumi Aksara.

Tim Cedas Komunika. (2013). Bahasa Indonesua: Berbasis Pendidikan Karakter Bangsa (KTSP) Bandung: SEWU (Srikandi Empat Widya Utama).

Wachidah, Siti. (2004). Pembelajaran Teks Anekdot. Jakarta: Depdiknas

Wachid, Sahari Nor. (2010). Peningkatan Kemampuan Menulis Naskah Drama dengan Menggunakan Anekdot Sebagai Sumber Belajar Pada Siswa Kelas XI IPA 1 SMA Brawijaya Smart School (BBS). Skripsi, Tidak Diterbitkan.

Winataputra, 2014. Teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Univeritas Terbuka.

Wardhani, I.G.A.K, 2014. Peneltian Tindakan Kelas. Jakarta: Universitas Terbuka

Yumartati, A, 2011. Kajian Implikatur Wacana Humr Anekdot Sufi Nasrudin: Kajian Fragmatik Bersastra (Jurnal Ilmiah Bahasa dan Sastra) Vol.XXV Nomor 2, hal 21-46. Yogyakarta: Gress Press.

Published

2020-12-01

How to Cite

Susnelly, S. (2020). PENINGKATAN KETERAMPILAN MENULIS TEKS ANEKDOT DAN PRESTASI BELAJAR BAHASA INDONESIA DENGAN METODE INKUIRI PESERTA DIDIK KELAS X IPA 1 SMAN 3 METRO. Ksatra: Jurnal Kajian Bahasa Dan Sastra, 2(2), 197–208. Retrieved from https://jurnal.stkippgribl.ac.id/index.php/ksatra/article/view/424

Issue

Section

Articles