Nilai Pendidikan Karakter dalam Kanal Youtube Riri Cerita Anak Interaktif : Kajian Sastra Siber

Authors

  • Ayu Wandana Yuantika Universitas Sebelas Maret
  • Rianna Wati Universitas Sebelas Maret

Keywords:

Values of Character education, Riri Cerita Anak Interaktif

Abstract

This article examines children's literature in cyberspace. The development of increasingly sophisticated technology requires humans to keep up with the times. The existence of literature as a forum for education has been done for a long time. At the present time the development of literature as a forum for children's education is starting to be carried out in the cyber realm. Various platforms for spreading the values of character education to children are quite extensive, one of which is through the YouTube application, especially on the YouTube channel Riri Interactive Children's Stories which has 1.04 million subscribers. On Riri's YouTube channel Interactive Children's Stories, eighteen character education values were found which include; (1) Religious, (2) Honest, (3) Tolerance, (4) Discipline, (5) Hard work, (6) Creative, (7) Independent, (8) Democracy, (9) Curiosity, (10 ) National spirit, (11) Love of the motherland, (12) Appreciate achievements, (13) Friendly/communicative, (14) Love peace, (15) Love to read, (16) Care for the environment, (17) Care for social and (18 ) Responsible.

References

Mawardi, Arif Budi. 2018. “Komodifikasi Sastra Cyber Wattpad Pada Penerbit Indie”. Sabda. Volume 13, Nomor 1 diakses melalui https://ejournal.undip.ac.id/index.php/sabda/ article/view/20613/13988.

Yusanta, F. B., & Wati, R. (2020). Eksistensi Sastra Cyber: Webtoon dan Wattpad Menjadi Sastra Populer dan Lahan Publikasi Bagi Pengarang. Jurnal BASASTRA Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya Volume 10 Nomor 1, April 2022, P-ISSN 2302-6405, E-ISSN 2714-976588 LITERASI, 4(1), 1–7.

Santoso, P. dkk. (2003). Materi dan Pembelajaran Bahasa Indonesia SD. Jakarta: Pusat Penerbitan Universitas Terbuka

Kemendiknas. 2010. Pengembangan Pendidikan Budaya dan Karakter Bangsa. Jakarta: Pusat Kurikulum.

Tantri, A. A. S. (2017, June). Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Dalam Novel Tantri (Perempuan Yang Bercerita) Karya Cok Sawitri Sebagai Alternatif Pembelajaran Sastra Di Sekolah Dasar. In Proceedings Education and Language International Conference (Vol. 1, No. 1).

Kesuma, Darma., dkk. (2011). Pendidikan Karakter Kajian Teori dan Praktik di Sekolah. Bandung. Rosda Karya

Annisa, F. (2019). Penanaman nilai-nilai pendidikan karakter disiplin pada siswa Sekolah Dasar. Perspektif Pendidikan Dan Keguruan, 10(1), 69-74.

Kelsen, H. (2006). Teori Umum Tentang Hukum dan Negara, Cetakan pertama,Bandung:Nusamedia

Raharja, S., Wibhawa, M. R., & Lukas, S. (2018). MENGUKUR RASA INGIN TAHU SISWA [MEASURING STUDENTS'CURIOSITY]. Polyglot: Jurnal Ilmiah, 14(2), 151-164.

Lestyarini, B. (2012). Penumbuhan semangat kebangsaan untuk memperkuat karakter Indonesia melalui pembelajaran bahasa. Jurnal pendidikan karakter, 3(3).

Serafica Gischa. 2021. Sikap Cinta Tanah Air dan Cara Menanamkannya. Kompas.com. https://www.kompas.com/skola/read/2021/02/15/152832869/sikap-cinta-tanah-air-dan-cara-menanamkannya.

Dwi Prastawaningsih. 2011. NILAI-NILAI PENDIDIKAN KARAKTER PADA KOMPETENSI BERBICARA DALAM BUKU AKU BISA BASA JAWA TERBITAN YUDHISTIRA. Jurusan Bahasa dan Sastra Jawa. Fakultas Bahasa dan Seni. Universitas Negeri Semarang.

Wibowo, A. (2012). PendidikanKarakter Strategi MembangunKarakter Bangsa Berperadapan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Published

2023-06-14

How to Cite

Yuantika, A. W. ., & Wati, R. . (2023). Nilai Pendidikan Karakter dalam Kanal Youtube Riri Cerita Anak Interaktif : Kajian Sastra Siber. Ksatra: Jurnal Kajian Bahasa Dan Sastra, 5(1), 45–64. Retrieved from https://jurnal.stkippgribl.ac.id/index.php/ksatra/article/view/958

Issue

Section

Articles