Dinamika Pembangunan Madrasah di Kota Bogor pada Era PELITA V
Keywords:
Madrasah, IPM, Pembangunan, PendidikanAbstract
Historical descriptions using quantitative data such as the Human Development Index (IPM) in a region are still not widely found because quantitative HDI data are more often the domain of socio-economic sciences, especially development economics. With this background, this article aims to provide a description of the various statistical data by which a historical work with a complete story can be described. The city of Bogor has a long history in the aspect of formal-religious education because Bogor in development planning during the Dutch East Indies era was directed as an administrative center city. This condition continued until the New Order period through the five-year development program (PELITA). This article was prepared using the historical method which consists of four stages of work, namely heuristics, criticism, interpretation, and historiography. From the results of the review, it can be seen that the education development policy carried out by the Bogor city government in collaboration with the Ministry of Religion is guided by the development plans of the central government and local conditions. Education policy is directed at the physical and non-physical development of madrasas at various levels where during the five years of policy implementation during PELITA V, in general it has progressed.
References
Abdullah, T. (Penyunt.). (2005). Sejarah Lokal di Indonesia. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.
Badan Pusat Statistik. (1988). Jawa Barat Dalam Angka 1987. Badan Pusat Statistik.
Badan Pusat Statistik. (1989). Jawa Barat Dalam Angka 1988. Badan Pusat Statistik.
Badan Pusat Statistik. (1990). Jawa Barat Dalam Angka 1989. Badan Pusat Statistik.
Badan Pusat Statistik. (1990). Kota Bogor dalam Angka Tahun 1989. Badan Pusat Statistik.
Badan Pusat Statistik. (1991). Jawa Barat Dalam Angka 1990. Badan Pusat Statistik.
Badan Pusat Statistik. (1992). Jawa Barat Dalam Angka 1991. Badan Pusat Statistik.
Badan Pusat Statistik. (1993). Jawa Barat Dalam Angka 1992. Badan Pusat Statistik.
Badan Pusat Statistik. (1994). Jawa Barat Dalam Angka 1993. Badan Pusat Statistik.
Bappeda Kota Bogor. (1989). Rencana Pembangunan Lima Tahun ke Lima-Kota DT II Bogor (1989/1990-1993/1994): Buku II Rencana Sektor Pembangunan. Bogor: Bappeda Kota Bogor.
Bappenas. (1989). Repelita V: Buku II. Jakarta: Bappenas Republik Indonesia.
Case, K. E., & Flair, R. C. (2005). Prinsip-Prinsip Ekonomi Mikro. (B. Muhammad, Penerj.) Jakarta: Indeks.
Drakeley, S. (2005). The History of Indonesia. Westport: Greenwood.
Gottschalk, L. (2006). Mengerti Sejarah. (N. Notosusanto, Penerj.) Jakarta: UI Press.
Gunardi, T., & Wijaya, J. (1997). Perkembangan Pendidikan di Jawa Barat. Bandung: Armico.
Herlina, N. (2008). Metode Sejarah. Bandung: Satya Historika.
Illich, I. (2000). Bebaskan Masyarakat dari Belenggu Sekolah. (S. A. Keraf, Penerj.) Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.
Kartodirjdo, S. (1993). Pendekatan Ilmu Sosial dalam Metodologi Sejarah. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Kuntowijoyo. (1995). Pengantar Ilmu Sejarah. Yogyakarta: Tiara Wacana.
Kuntowijoyo. (2003). Metodologi Sejarah. Yogyakarta: Tiara Wacana.
Prayogi, A. (2022). Perspektif Filosofis dalam Pendidikan Terbuka dan Jarak Jauh. Jurnal Pendidikan Terbuka Dan Jarak Jauh, 23(2), 23-32.
Prayogi, A. (2022). TELAAH KONSEPTUAL PENDEKATAN KUANTITATIF DALAM SEJARAH. Kalpataru: Jurnal Sejarah dan Pembelajaran Sejarah, 8(1).
Prayogi, A. (2023). The Role of History as a Science in Sustainable Development. West Science Interdisciplinary Studies, 1(1), 16-23.
Ricklefs, M. (2001). A History of Modern Indonesia since c. 1200. Basingstoke: Palgrave.
Said, M., & Mansoer, D. (1959). Mendidik dari Zaman ke Zaman. Bandung: Pustaka Rakjat.
Sholeh, M. (2007). Cita-Cita Realita Pendidikan; Pemikiran dan Aksi Pendidikan di Indonesia. Jakarta: IPE.
Siagian, S. P. (1982). Administrasi Pembangunan; Konsep, Dimensi, dan Strateginya. Jakarta: Gunung Agung.
Simandjuntak, B., & Pasaribu, I. (1986). Pendidikan dan Pembangunan Masyarakat Desa. Bandung: Tarsito.
Sirozi, M. (2005). Politik Pendidikan. Jakarta: Rajagrafindo Persada.
Tikson, D. T. (2005). Keterbelakangan dan Ketergantungan: Teori Pembangunan di Indonesia, Malaysia, dan Thailand. Makassar: Inninawa.
Tirtosudarmo, R. (1994). Dinamika Pendidikan dan Ketenagakerjaan Pemuda di Perkotaan Indonesia. Jakarta: Gramedia Widiasarana Indonesia.
Zakaria, M. M. (2010). Kota Bogor; Studi tentang Perkembangan Ekologi Kota Abad ke-19 hingga ke-20. Sumedang: Sastra Unpad Press: Sastra Unpad Press.