PENCEGAHAN PERILAKU BULLYING PADA SISWA MELALUI METODE ROLE PLAYING DALAM BIMBINGAN KELOMPOK

Authors

  • Mareyke Jessy Tanod STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Cantika Anjeli STKIP PGRI Bandar Lampung

Keywords:

Bullying Behavior, Group Guidance Services, Role Playing

Abstract

This article aims to prevent bullying cases in students at school through the role playing method in group guidance. The rise of cases of bullying in schools should be handled and prevented. Group guidance is one of the counseling services in Counseling Guidance, with the use of the role playing method in group guidance services, students are expected to be able to realize that being a victim of bullying is painful and being a bully is not a commendable behavior. This article will discuss several things, including: 1) group guidance services in preventing bullying behavior, 2) group guidance services using the role playing method, 3) implementation of role playing in group guidance services.

References

Rigby, K. (2002). New perspectives on bullying. Jessica Kingsley Publishers.

Amnda, V., Wulandari, S., Wulandari, S., Syah, S. N., Restari, Y. A., Atikah, S., ... & Arifin, Z. (2020). Bentuk Dan Dampak Perilaku Bullying Terhadap Peserta Didik. Jurnal Kepemimpinan dan Pengurusan Sekolah, 5(1), 19-32.

Salmi, S., Hariko, R., & Afdal, A. (2019). Hubungan kontrol diri dengan perilaku bullying siswa. Counsellia: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 8(2), 88-99.

Kurniawan, D. E., & Pranowo, T. A. (2018). Bimbingan Kelompok dengan Teknik Sosiodrama Sebagai Upaya Mengatasi Perilaku Bullying di Sekolah. Jurnal Bimbingan dan Konseling Terapan, 2(1).

Fatimatuzzahro, A., Suseno, M. N., & Irwanto, B. (2017). Efektivitas terapi empati untuk menurunkan perilaku bullying pada anak usia sekolah dasar. Jurnal Petik, 3(2), 1-12.

Safitri, Y., Yusmansyah, Y., & Utaminingsih, D. (2017). Penggunaan layanan konseling kelompok teknik role playing untuk meningkatkan komunikasi interpersonal siswa kelas XI. ALIBKIN (Jurnal Bimbingan Konseling), 5(4).

Pratiwi, E. P., Hanim, W., & Badrujaman, A. (2017). Pengaruh Teknik Role Playing Dalam Bimbingan Kelompok Terhadap Toleransi Pada Peserta Didik Kelas X Smk Negeri 26 Jakarta. INSIGHT: Jurnal Bimbingan Konseling, 6(2), 114-129.

Fatmaningsih, Z., Sugiharto, D. Y. P., & Hartati, M. T. S. (2018). Meningkatkan sikap disiplin berlalu lintas melalui layanan bimbingan kelompok dengan teknik role playing. Indonesian Journal of Guidance and Counseling: Theory and Application, 7(1).

Wibowo, N. A. K., Susanto, B., & Maulana, M. A. (2019). Pengaruh Layanan Bimbingan Kelompok Teknik Role Playing Terhadap Interaksi Sosial Pada Siswa. Advice: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 1(1), 46-54.

Pratiwi, E. P., Hanim, W., & Badrujaman, A. (2017). Pengaruh Teknik Role Playing Dalam Bimbingan Kelompok Terhadap Toleransi Pada Peserta Didik Kelas X Smk Negeri 26 Jakarta. INSIGHT: Jurnal Bimbingan Konseling, 6(2), 114-129.

Downloads

Published

2022-08-18

How to Cite

Mareyke Jessy Tanod, & Cantika Anjeli. (2022). PENCEGAHAN PERILAKU BULLYING PADA SISWA MELALUI METODE ROLE PLAYING DALAM BIMBINGAN KELOMPOK. JGCI: Journal of Guidance and Counseling Inspiration, 1(2), 55–62. Retrieved from https://jurnal.stkippgribl.ac.id/index.php/jgci/article/view/815