PENERAPAN PICTURE AND PICTURE SEBAGAI UPAYA PENINGKATAN KEAKTIFAN SISWA DALAM PEMBELAJARAN SEJARAH KELAS X BDP SEMESTER GANJIL DI SMK TRISAKTI JAYA BANDAR LAMPUNG

Authors

  • Lestari Febriningtyas

Keywords:

Picture And Picture Application, Student Activity

Abstract

The main problem in this study is that students are still less active in learning history due to the lack of variety of learning models used by teachers because so far teachers tend to still use the lecture model. Seeing these problems, the researchers used the Picture and Picture learning model. This study aims to determine the increase in students' active learning in history learning
This type of research is Classroom Action Research (CAR) which is carried out collaboratively. Where the data taken are in the form of observation sheets and questionnaires about student learning activities using the Picture and Picture learning model. The population in this study was class X BDP SMK Trisakti Jaya Bandar Lampung with a total of 26 students. Each cycle consists of four stages which include: planning, implementation, observation, and reflection.
The results of this study show that the picture and picture learning model can increase the learning activity of students in class X BDP SMK Trisakti Jaya Bandar Lampung. Based on the question of the learning activity of students in class X BDP SMK Trisakti Jaya Bandar Lampung showed an increase, as evidenced by the first cycle of student learning activity 34.62% (enough), increased in the second cycle 61.54% (active).

References

Aqib, Zaenal dkk. 2011. Penelitian Tindakan Kelas untuk Guru SD, SLB, TK. Bandung: Yrama Widya.

Arikunto, Suhardjono & Supardi.(2017). Penelitian Tindakan Kelas. (Edisi Revisi). Jakarta : Rineka Cipta.

Dewantara , J.A . (2021) Peningkatan Keaktifan Belajar Melalui Model Picture and picture dalam pembelajaran PPKn Sekolah . Jurnal Publikasi Pendidikan (11), 2088-2092. https://ojs.unm.ac.id/index.php/pubpend

Hamalik, O.(2010). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Hamdani (2011).Strategi Belajar Mengajar. Bandung: CV Pustaka Setia

Hamzah, uno (2010).Perencanaan Pembelajaran, Jakarta: PT Bumi Aksara.

Hindriawati, H (2020). Model Pembelajaran Picture and Picture Untuk Pembelajaran IPS di SMP, Jawa Barat Penerbit Adab.

Istarani. 2011. 58 Model Pembelajaran Inovatif. Medan: Media Persada

Kanza Fitriana R.N, (2020) Analisis Keaktifan Belajar Siswa Menggunakan Model Project Based Learning Dengan Pendekatan Sistem Pada Pembelajaran Fisika Materi Elastisitas di Kelas XI MIPA 5 SMA Negeri2 Jember. Jurnal pembelajaran fisika, vol 9 no 2 2020. Diunduh pada tanggal 10 Maret 2022

Kharis, A (2019) Upaya Peningkatan Keaktifan Siswa Melalui Model Pembelajaran Picture and Picture Berbasis IT pada Tematik. Jurnal Pendidkan Sekolah Dasar vol 7 no 3, 2614-4727

Kharisma C. (2020) Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa SMK Piri Sleman Menggunakan Model Pembelajaran Jigsaw. Jurnal Pendidikan Vokasi Otomotof, Vol 3 Nomer 1 2020. Diunduh pada tanggal 10 Maret 2022

Pujiastuti, D.E (2021) Penelitian Tindakan Kelas Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Reading Skill Dengan Metode Cooperative Learning Tipe Group Invetigation. Jawa Tengah: Penerbit Lakaeisha.

Septyadi E. Model Pembelajaran Picture and Picture Untuk Menigkatkan Pemahaman Sejarah.Tersedia (Online). Di akses dari https://sg.docs.wps.com/l/sABYMB6HKhfY14-jl0aunFA, diunduh pada tanggal 29 Januari 2022

Sinar (2018) Metode Active Learning upaya peningkatan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa. Sleman: CV Budi Utama.

Slameto,(2010).Belajar dan faktor-faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta:Rineka Cipta.

Shoimin. 2014. 68 Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikulum 2013.Yogyakarta : Ar-Ruzz Media

Sudjana, Nana, Penilain Hasil Proses Belajar Mengajar, Bandung: Remaj Rosdakarya, 2009.

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta

Suprijono, Agus. (2015). Cooperative Learning.Teori & Aplikasi Paikem Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Syariffudin, (2019).Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran IPS Menggunakan Model Pembelajaran Picture and Picture.Southes Asian Jurnal of Islamic Education, (volume 02 No 10). Diakses pada tanggal 29 Januari 2022

Downloads

Published

2022-03-30

How to Cite

Febriningtyas, L. (2022). PENERAPAN PICTURE AND PICTURE SEBAGAI UPAYA PENINGKATAN KEAKTIFAN SISWA DALAM PEMBELAJARAN SEJARAH KELAS X BDP SEMESTER GANJIL DI SMK TRISAKTI JAYA BANDAR LAMPUNG. Storia: Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Humaniora, 3(1), 45–52. Retrieved from https://jurnal.stkippgribl.ac.id/index.php/storia/article/view/932

Issue

Section

Articles