MENINGKATKAN KOMITMEN DAN KEMAMPUAN GURU MENYUSUN RPP INOVATIF MELALUI KERJA PRAKTIK TEKNIK UMPAN BALIK
Keywords:
practical work, feedback techniques, and innovative lesson plans.Abstract
study aims to describe the increased commitment and ability of classroom teachers in developing innovative lesson plans at SDN 2 Kuripan. Feedback technique practical work with cycles of 3, 3 meetings. Techniques for collecting data on work results and observing teacher commitment. Practical work with feedback techniques has been proven to improve the ability of classroom teachers to develop innovative lesson plans. The results of the observation of the teacher's commitment to the average cycle score of 1, 88,15; cycle 2, 89,26; and cycle 3, 90.00; the ability to compose innovative lesson plans for cycle 1, 76,46; cycle 2, 89,58; and the ability to carry out learning cycle 3, 88,71
References
A. Sahertian, Piet. 1994. Profil Pendidik Profesional. Yogyakarta: Andi Offset.
Ahmad Rohani. 2004. Pengelolaan Pengajaran. Jakarta. PT. Rineka Cipta.
Arbono Lasmahadi.2002.Perubahan Dalam Perusahaan,Tantangan atau Ancaman? http://www.e-psikologi.com/manajemen/
Badan Standar Nasional Pendidikan. 2006. Panduan Penyusunan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta : BSNP.
Bulletin Kent Mathematics Project (1990).
Depdikbud. 1992. Buku Pedoman Penyelenggaraan Musyawarah Guru Mata Pelajaran. Jakarta : Depdikbud.
Depdikbud. 1993. Dengan Pemantapan Kerja Guru Kita Siapkan Sumber Daya
Manusia yang Berkualitas Untuk Menyongsong Pembangunan Jangka Panjang Tahap II. Jakarta : Depdikbud.
Depdiknas. 2003. Kurikulum Berbasis Kompetensi. Jakarta : Depdiknas.
Depdiknas. 2005. Peraturan Pemerintah Nomor 19 tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan. Jakarta : Depdiknas.
Dirjen Pendidikan Tinggi. 2007. Panduan Penyusunan Perangkat Portofolio Sertifikasi Guru Dalam Jabatan. Jakarta : Depdiknas.
Direktorat Dikmenum. 1999. Manajemen Peningkatan Mutu Berbasis Sekolah. Jakarta : Depdiknas.
Echol, John M & Hassan Shadily. 1984. Kamus Inggris-Indonesia. Jakarta : Gramedia.
Hamzah. B. Uno. 2006. Teori Motivasi dan Pengukurannya Analisis di Bidang Pendidikan. Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Imron, Ali. 1995. Pembinaan Guru di Indonesia. Malang : Pustaka Jaya.
Kartono, Kartini. 1992. Psikologi Wanita, Jilid I. Bandung : CV. Mandar Maju.
Kemdiknas. 2013. Peraturan Menteri Pendidikan Nasional No. 13 Tahun 2007 tentang Standar Kompetensi Kepala Sekolah. Jakarta : Kemdiknas.
Kemdikbud. 2016. Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan No. 22 Tahun 2016 tentang Standar Proses.